طرح روسیه برای حضور کشورهای اسلامی در ژنو2

طرح روسیه برای حضور کشورهای اسلامی در ژنو2
سه شنبه 16 مهر 1392 - 12:31

رئیس جمهور روسیه با اشاره به همکاری مثبت سوریه با بازرسان سلاح شیمیایی، دعوت از کشورهای اسلامی و به ویژه اندونزی برای حضور در نشست ژنو 2 را خواستار شد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولادمیر پوتین" تأکید کرد: دمشق در فرایند نابودسازی سلاح شیمیایی با شفافیت و به صورت فعالانه همکاری می کند.
وی افزود: مسکو گسترش فهرست شرکت کنندگان در نشست ژنو 2 برای صلح در سوریه، و دعوت شماری از کشورهای اسلامی از جمله اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی  را خواستار است.
پوتین تأکید کرد: اولویت ها در سوریه فقط شامل نابودسازی سلاح شیمیایی این کشور نمی شود، بلکه از سرگیری گفت و گوها بین همه طرفهای سوری در ژنو نیز از اولویتها است.

دعوت از اندونزی برای حضور در ژنو 2
پوتین با بیان اینکه اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است و بیشترین تعداد مسلمانان دنیا در این کشور زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: حضور اندونزی امری طبیعی است و ما از آن استقبال می کنیم.

نابودسازی سلاح شیمیایی سوریه ظرف یک سال
پوتین تأکید کرد: چارچوب زمانی تعیین شده از سوی کارشناسان بین المللی شیمیایی در سوریه واقعی است. روسیه و آمریکا به کارشناسان سازمان منع سلاح شیمیایی که می گویند می توان زرادخانه شیمیایی سوریه را طی یک سال نابود کرد، اعتماد دارند.
رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سئوالی در خصوص سرنوشت "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: این مردم سوریه هستند که در خصوص رئیس جمهور خود تصمیم می گیرند و نه رهبری روسیه و یا کشورهای دیگر.
اختلافات تاکتیکی روسیه و آمریکا درباره سوریه
وی افزود: در گذشته اختلافی بین روسیه و آمریکا درباره حل مسأله سوریه به وجود آمد که تاکتیکی بود. و دو کشور در خصوص بازگشت ثبات به سوریه هدف مشترکی دارند.
پوتین خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال این نیست که القاعده را به قدرت برساند، آیا این طور نیست؟.
وی ادامه داد: آمریکا و روسیه همچنین در خصوص فراهم کردن دموکراسی و شرایطی مناسب برای زندگی همه مردم این کشور در امنیت، صرف نظر از گرایشهای مذهبی و یا طایفه ای آنها، توافق دارند.
پوتین با ابراز رضایت از تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خصوص سوریه تأکید کرد: اوباما این تصمیم را با وجود آنکه در شرایط بسیار دشواری بود، اتخاذ کرد؛ و این تصمیم مانع از بروز فاجعه شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها