حامی اصلی تروریست‌های سوری در ترکیه کیست؟

حامی اصلی تروریست‌های سوری در ترکیه کیست؟
پنج‌شنبه 18 مهر 1392 - 19:14

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، رییس سازمان اطلاعات ترکیه عامل اصلی حمایت از نیروهای معارض سوری برای سرنگونی بشار اسد رییس جمهوری این کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی پیرامون نقش "هاکان فیدان" رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در تحولات منطقه آورده است: پس از شروع بهار عربی، نقش فیدان 45 ساله که در خارج از خاورمیانه معروف نبود، به عنوان مغز متفکر راهبرد امنیت ملی ترکیه - که از مدتها قبل به نفع همپیمانش واشنگتن تلاش می کند- نمود یافت.

نویسنده این یادداشت به نقل از جیمس جفری سفیر سابق آمریکا در ترکیه و عراق ادامه داد: فیدان، نماد خاورمیانه جدید است، ما نیازمند همکاری با وی هستیم، چون می تواند این ماموریت را به انجام رساند.  

وال استریت ژورنال سپس یادآور شد: فیدان یکی از رؤسای سازمانهای اطلاعاتی مهم منطقه است، دو نفر دیگر، شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود رییس سازمان اطلاعات عربستان سعودی؛ و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند که هر یک به نوعی برای کمک به کشورهایشان به منظور پر کردن خلأ ناشی از تردید آمریکا در منطقه، تلاش می کنند.      

به نوشته این روزنامه، نقش رو به گسترش فیدان، در واشنگتن با واکنشهایی همراه با شک، تردید، احتیاط، بدگمانی و احترام مواجه است، البته برخی از مقامات آمریکایی وی را جایگزین مطمئنی برای اردوغان در زمینه برخورد با مسائل آینده منطقه از جمله آینده مصر، لیبی و سوریه می دانند.   

روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: به گفته مسئولان آمریکایی، ترس از فیدان وقتی آغاز شد که وی سه سال قبل، برخی اطلاعات حساس را که واشنگتن و اسراییل به آن دست یافته بودند در اختیار سازمان اطلاعات ایران قرار داد.   

وال استریت ژورنال در پایان نوشت: به نظر می رسد شیوه ترکیه درباره سوریه که فیدان بانی آن بود، به افزایش تنش میان واشنگتن و آنکارا انجامید، به رغم آنکه هر دو کشور خواستار سرنگونی اسد هستند، اما ترکیه معتقد است ادامه روند مسلح کردن مخالفان سوری بهترین وسیله برای پایان دادن به منازعه در سوریه است، در حالی که آمریکا معتقد است باید از افتادن سلاح پیشرفته در دست گروه های "جهادی" جلوگیری شود.  

پربیننده ترین خبرها