طرح آلمان و برزیل برای تصویب قطعنامه علیه جاسوسی آمریکا

طرح آلمان و برزیل برای تصویب قطعنامه علیه جاسوسی آمریکا
شنبه 4 آبان 1392 - 11:31

به دنبال افشای ابعاد رسوایی جاسوسی آمریکا، آلمان و برزیل قصد دارند پیش نویس قطعنامه ضد جاسوسی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کنند و از این طریق به جاسوسی های گسترده و نقض حریم خصوصی از سوی واشنگتن پایان دهند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از رویترز، این اقدام پس از آن صورت می گیرد که اسنودن یکی از پیمانکاران سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد که واشنگتن برنامه های گسترده ای را در سطح بین المللی برای جاسوسی دارد.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دیلما روسف رئیس جمهور برزیل، جاسوسی های گسترده آمریکا توسط سازمان امنیت ملی این کشور را محکوم کردند.
هیات های آلمانی و برزیلی در سازمان ملل کار بر روی تهیه پیش نویس قطعنامه ضد جاسوسی را برای طرح در نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرده اند.
یک دیپلمات غربی سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد، این قطعنامه احتمالا با حمایت قاطع مجمع عمومی سازمان ملل روبرو خواهد شد چرا که هیچ کسی دوست ندارد سازمان امنیت ملی آمریکا از او جاسوسی کند.
مرکل روز پنج شنبه خواستار امضای توافقنامه "بدون جاسوسی" بین برلین و پاریس با واشنگتن تا پایان امسال شد. مرکل تاکید کرد که خواستار اقدام جدی و فوری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است و نمی خواهد تنها عذرخواهی وی را بشنود.

رئیس جمهور برزیل نیز ماه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دولت آمریکا را به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی از طریق اقدامات جاسوسی و نظارتی متهم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها