عراقچی خبرداد: طرح پيشنهادي جدید ايران به آژانس

عراقچی خبرداد: طرح پيشنهادي جدید ايران به آژانس
سه شنبه 7 آبان 1392 - 07:41

عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه و عضو تيم مذاكرات هسته اي ايران در وين از ارائه يك طرح پيشنهادي جديد به يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عراقچي كه روز دوشنبه براي ديدار و گفت و گو با آمانو به وين سفر كرده بود، قبل از آغاز دور جديد مذاكرات ايران و آژانس با مديركل اين نهاد بين المللي ديدار و طرح جديد ايران را براي حل و فصل مسائل في مابين ارايه كرد.
معاون وزير خارجه ايران پس از اين ديدار در گفت و گو با خبرگزاری رسمی ایران در وين از ارايه يك طرح جديد به آمانو خبر داد.
عراقچي در خصوص جزئيات اين طرح گفت: ايران آمادگي خود را براي پاسخ به تمام سئوالات و ابهام هاي آژانس در يك دوره كوتاه اعلام كرد.

وي با اشاره به اينكه طبق اين طرح، جمهوري اسلامي ايران علاقه مند است همكاري هاي خود با آ‍‍‍ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد كه تيم هاي مذاكراتي ايران و آژانس پس از گفت وگوهاي من و آقاي آمانو، بر اساس اين پيشنهاد جديد، چارچوبهاي جديدي را براي همكاري ترسيم كنند.
بنابر این گزارش، ساعتي بعد از مذاكرات عراقچي و آمانو، تيم هاي مذاكراتي ايران و آژانس براي عملياتي كردن اين طرح پيشنهادي جديد وارد گفت و گو شدند.
يك منبع نزديك به مذاكرات، اين گفت و گوها را متفاوت با مذاكرات گذشته ايران و آژانس دانست و خاطرنشان كرد كه طرفين با رويكرد جديد و رو به جلو وارد مذاكرات شده اند.
وي با اشاره به اين كه مذاكرات ايران و آژانس طي دو سال گذشته براي دستيابي به يك ˈ رويكرد ساختاري نتيجه اي نداشت و به بن بست رسيده بود، خاطرنشان كرد كه طرح جديد ايران در حقيقت براي بيرون آمدن از اين بن بست است.
تيم هاي مذاكراتي ايران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاكره جدي، ادامه بررسي طرح ايران را به صبح امروز سه شنبه موكول كردند.
ايران در حالي در مذاكرات روز دوشنبه طرح جديدي را براي حل و فصل مسائل فيمابين، روي ميز آژانس گذاشته است كه دو هفته پيش نيز با طرحي جديد وارد مذاكرات ژنو شد.

ˈمحمد جواد ظريفˈ وزير خارجه و رييس تيم مذاكرات هسته اي ايران در مذاكرات ژنو پيشنهاد جديد ايران با عنوان ˈپاياني بريك بحران غير ضروري؛ آغازي براي افق هاي جديدˈ را روي ميز گذاشت.

طرح جديد ايران در مذاكرات ژنو با استقبال گروه 1+5 مواجه شد و طرفين با يك رويكرد جديد، حركت در مسير توافق بر سر يك ˈنقشه راهˈ را آغاز كردند و در همين راستا قرار است كه يك روز پس از مذاكرات ايران و آژانس، كارشناسان ايران و گروه 1+5 در وين وارد جزئيات شوند و نتيجه مذاكرات خود را به نشست آتي ژنو ارايه كنند.
معاون وزير خارجه ايران با اشاره به رويكرد جديد ايران و گروه 1+5 براي ورود به مذاكرات جدي و واقعي در ژنو، اظهار اميدواري كرده است كه ايران و آژانس نيز با يك رويكرد جديد و همراه با حسن نيت، در مدت زمان كوتاهي به حل و فصل ابهامات باقيمانده از گذشته پرداخته و بيش از پيش بر همكاري هاي آتي براي مقابله با اشاعه هسته اي و تضمين جهاني عاري از سلاح هاي هسته يي متمركز شوند.
عراقچي مذاكراتش با مديركل آژانس را بسيار مثبت و سازنده توصيف كرد و گفت كه در اين مذاكرات در خصوص رويكرد جديد ايران توضيحات مفصلي داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها