در صورت عدم مشارکت در نشست ژنو2

آمریکا ائتلاف استانبول را به انحلال تهدید کرد

آمریکا ائتلاف استانبول را به انحلال تهدید کرد
سه شنبه 7 آبان 1392 - 14:22

آمریکا و برخی از کشورهای عربی برای رفع موانع برگزاری کنفرانس ژنو 2 تلاش می کنند و الاخضر الابراهیمی نیز در این راستا به سوریه سفر کرده است و مسئولان آمریکایی و اروپایی در چند روز گذشته ائتلاف مخالفان سوری را برای عدم توجه به دستورات عربستان و مذاکره با نظام سوریه در ژنو زیر فشار گذاشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم محمد بلوط نویسنده لبنانی در گزارشی که روزنامه السفیر امروز آن را منتشر کرد در همین راستا به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی نوشت که رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه هفته گذشته در نشست استانبول مسئولان ائتلاف مخالفان سوری را تهدید کرد که اگر در کنفرانس ژنو 2 مشارکت نکنند، باید منتظر انحلال ائتلاف خود باشند.
این منبع افزود: فورد گفت که دولت آمریکا شورای ملی سوریه را تشکیل داد سپس آن را منزوی کرد و ائتلاف مخالفان سوری را نیز تشکیل داده است و یکصد کشور با تلاش های آمریکا ائتلاف مخالفان سوری را به رسمیت شناختند و دولت آمریکا هم اکنون می تواند این ائتلاف را منحل کند.
هر چند مسئولان آمریکایی برگه خوش شانس تری از ائتلاف مخالفان سوری در دست ندارند با این حال به همراه مسئولان اروپایی همچنان برای مشارکت گروه های مخالف داخل سوریه در کنفرانس ژنو 2 تلاش می کنند و احتمالاً اتحادیه اروپا نماینده ای را برای مذاکره با رؤسای گروه های مخالف داخل سوریه انتخاب خواهد کرد و این در حالی است که یکی از مسئولان امور خارجه اتحادیه اروپا به تازگی در پاریس با یک مخالف سوری دیدار کرد .   
وزارت خارجه فرانسه نیز برای اولین بار درپی برگزاری نشستی سطح بالا با یکی از مخالفان داخل سوریه برای مشارکت آنها در کنفرانس ژنو 2 است زیرا ائتلاف مخالفان سوری از مشارکت در این کنفرانس امتناع می کند.
رابرت فورد و تیمی از معاونان وی در وزارت امور خارجه آمریکا با دیدار با "قدری جمیل" معاون اقتصادی نخست وزیر سوریه موافقت کردند و این دیدار هفته گذشته در ژنو برگزار شد چرا که دیگر کشورهای اروپایی به علت تحریم دیدار با اعضای دولت سوریه از میزبانی این دیدار امتناع کردند. مسئولان آمریکایی بدون توجه به نتایج دیدار ژنو، برای اولین بار از زمان آغاز بحران سوریه درپی نزدیک شدن به یکی از مسئولان ارشد نظام دمشق هستند که این امر تحولی قابل توجه و بیانگر لغو تحریم دیدار با اعضای دولت سوریه است . 

به گزارش العالم این تحولات در حالی روی می دهد که بر اساس شواهد موجود، آمریکایی به شدت از طرف عربستان تحت فشار قرار گرفته اند و در ریاض نیز گوش شنوایی برای تهدیدهای آمریکا وجود ندارد چرا که سعودی ها همچنان بر این باور هستند که آمریکا به آنها نیازمند است و به زودی سراغ آنها خواهد آمد، توهمی که هر چند سال هاست به دلیل سیاست غلط آمریکا سه دهه بود که شکل واقعیت به خود گرفته بود اما اکنون که روابط در سطح منطقه در حال تغییر است، به نظر نمی رسد که سعودی ها خوش شانسی گذشته را داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها