ظريف : تفاهم ايران و آژانس تحولي مثبت است

ظريف : تفاهم ايران و آژانس تحولي مثبت است
پنج‌شنبه 9 آبان 1392 - 11:10

العالم - وزير امور خارجه كشورمان گفت : پس از دوسال، ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي براي شروع حل و فصل مشكلات گذشته به تفاهم رسيدند كه تحول مثبت و مفيدي است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم ، محمد جواد ظريف روز پنجشنبه در صفحه فيس بوك خود نوشت : مقدمات اجلاس 1+5 به خوبي در حال برگزاري است. راه دراز، پرفراز ونشيب و دشواري در پيش است ولي اميدوارم كه به ياري خدا و با كمك مسئولين و حمايت مردم ، با موفقيت و سربلندي طي شود.
وي ضمن ارائه گزارشي از آغاز سفر خود به افريقاي جنوبي افزود : هفته آينده اجلاس گروه 1+5 برگزار مي شود و قبل از آن هم سفري به پاريس  براي سخنراني در افتتاحيه اجلاس كنفرانس عمومي يونسكو و ملاقات با وزير امورخارجه فرانسه و ديگر شخصيت هاي سياسي و علمي آن كشور خواهم داشت.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در باره روابط ايران و آفريقاي جنوبي اظهاركرد: روابط جمهوري اسلامي ايران با آفريقاي جنوبي پس از پايان آپارتايد بسيار خوب بوده و همكاري هاي مفيدي در زمينه هاي مختلف منجمله همكاري هاي گسترده سياسي و مراودات اقتصادي و تجاري در زمينه هاي نفت و انرژي، مخابرات، معدن و فن آوري ميان دو كشور برقرار بوده است.
وي يادآور شد : به دليل شرايط ويژه سياسي و فشارهاي كشورهاي غربي به دولت و بخش خصوصي آفريقاي جنوبي، اين همكاري ها در چند سال اخير كاهش جدي داشته، به شكلي كه وزارت امور خارجه آفريقاي جنوبي در 5 سال گذشته حتي اشتياقي به تشكيل كميسيون مشترك هم نشان نداده است.
ظريف گفت : به دنبال انتخابات اخير در ايران، وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي در مراسم تحليف رياست محترم جمهوري شركت كرد و با تشكيل دولت تدبير و اميد، تاريخي براي برگزاري كميسيون مشترك پيشنهاد نمودند كه به دليل گرفتاري هاي من يكي دو بار به تعويق افتاد و نهايتاً براي امروز در سطح وزرا برنامه ريزي شد و دو روز گذشته هم كارشناسان عاليرتبه دو طرف و تعداد قابل توجهي از فعالين بخش خصوصي جلسات مقدماتي خوبي را براي اين كميسيون برگزار كردند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران قرار است پس از ديدار از آفريقاي جنوبي به منظور شركت و سخنراني در افتتاحيه اجلاس ساليانه پاگواش (مؤسسه صلح بين المللي) كه امسال در تركيه برگزار مي شود و همچنين ديدار با رئیس جمهوری و سایر مقام هاي تركيه ، عازم آنكارا شود. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها