در سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق چه گذشت؟

در سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق چه گذشت؟
يکشنبه 19 آبان 1392 - 22:34

وزیر خارجه ترکیه در سفر امروز خود به عراق خواستارفعال سازی کمیته های مشترک دو کشور به عنوان زمینه سازی برای سفر "نوری المالکی" نخست وزیر عراق به ترکیه شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نوری مالکی" در دیدار "احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت همکاری، رایزنی و برقراری روابط دوجانبه مستحکم دو کشور، از تمایل عراق برای برقراری روابط میان دو دولت که سخن گفت.

وی در بیانیه ای که پس از استقبال از وزیر خارجه ترکیه صادر شد، تأکید کرد: عراق به دنبال روابط سالم و مبتنی بر منافع مشترک، احترام متقابل و عدم مداخله در مسائل داخلی همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه است.

نوری مالکی با استقبال از تغییرات در سطح روابط دو جانبه اظهار داشت: شرایط منطقه مستلزم همکاری، رایزنی و برقراری روابط دوجانبه مستحکم است تا پایه محکمی برای همکاری در سطح منطقه باشد.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه مردم دو کشور این تحولات را مثبت ارزیابی می کنند، خواستار برقراری روابط ثابت میان عراق و ترکیه شد.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور توانایی دارند که با هم در این راه به ویژه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات  گام برداند.

المالکی اظهار داشت: عراق سیاستی میانه و به دور از هرگونه تنش و انفعال در منطقه را پی می گیرد.

در این بیانیه آمده است که اوغلو نیز در این دیدار بر ضرورت همکاری و همکاری میان دو کشور در همه سطوح به ویژه تحولات کنونی منطقه تاکید و خواهان فعال شدن کمیته های مشترک دو کشور به عنوان زمینه ای  برای سفر نخست وزیر دولت عراق به ترکیه شد.

داود اوغلو با محکوم کردن اقدامات تروریستی که کشور عراق را هدف قرار داده است، گفت: حمله به عراق ، حمله به ترکیه است و آنکارا آماده همکاری و هماهنگی با عراق حتی در سطح اطلاعاتی  است.

اوغلو بر ضرورت افزایش رایزنی های دوجانبه به ویژه درباره تحولات منطقه از جمله مسائل سوریه  تاکید کرد.

احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه صبح امروز یکشنبه در یک سفر رسمی در پاسخ به دعوت هوشیار زیباری همتای عراقی خود وارد بغداد شد.

فولکان بوزکر رئیس کمیسیون روابط خارجی  پارلمان ترکیه ماه گذشته از ارسال دعوتنامه ای از سوی رجب طیب اردوغان برای نوری مالکی همتای عراقی خود برای سفر به آنکارا خبر داد و بر سفر قریب الوقوع رئیس پارلمان ترکیه به  عراق تاکید کرد.

روابط ترکیه و عراق طی سالهای اخیر به دلیل مواضع مداخله جویانه ترکیه تیره شده بود.

حمایت ترکیه از جریانهای مخالف در عراق و پناه دادن به "طارق الهاشمی" معاون سابق رئیس جمهور عراق که در این کشور به اتهام اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شده است، موجب تیرگی بیشتر این روابط شد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها