محکومیت حمله به عزاداران عاشورا دربحرین

محکومیت حمله به عزاداران عاشورا دربحرین
جمعه 24 آبان 1392 - 11:06

العالم - تشکل های "مرکز حقوق بشر " و "جمعیت جوانان حقوق بشر " بحرین به اقدام مقام های این کشور در خصوص هدف قرار دادن عزاداران حسینی در ماه محرم به ویژه در روز عاشورا واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بیانیه صادره از سوی این دو تشکل بیانگر نگرانی شدید آنان از حملات نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه به شیعیان در مراسم مذهبی روز عاشورای حسینی است.

در این بیانیه آمده است : از آغاز ماه محرم نیروهای امنیتی حملات تحریک آمیز خود را در چندین مناطق بحرین آغاز کردند که تصاویر و بخش هایی از فیلمهای موجود بیانگر کندن پرچمها و پارچه نوشته های مذهبی است که در منازل و مراکز سوگواری نصب شده و به عنوان بخشی از مراسم سالیانه شیعیان در سالروز شهادت امام حسین (ع) نوه حضرت محمد بن مصطفی، صلی الله علیه و آله وسلم است.

در این بیانیه که به گوشه هایی از نقض های حقوق بشری و حمله به عزارادان حسینی اشاره شده، آمده است: چهارم نوامبر 2013 پلیس ضد شورش به گروهی از سوگواران منطقه المعامیر که از بیست سال پیش چنین مراسمی را برگزار می کردند، حمله و به سوی شرکت کنندگان در این مراسم که افراد میانسال و کودک نیز در میان آنان حضور داشتند، گاز اشک آور شلیک کردند. شهروندان در رده های سنی مختلف در این مراسم  شرکت می کنند زیرا هرگز تصور نمی کردند با توجه به اینکه مراسم مذهبی بوده و نه یک اعتراض سیاسی، نیروهای آل خلیفه به آنان حمله کنند.

این بیانیه افزود: هفتم نوامبر 2013 نیز پلیس ضد شورش بدون اعلام هیچ اخطاری، به مرکز مذهبی "ماتم" در منطقه عالی حمله کرد و نیروهای امنیتی نیز در همان روز همه پرچمها و پارچه نوشته های ماه محرم را در دو منطقه توبلی و سند کنده و تخریب کردند.

براساس بیانیه مزبور، پلیس ضد شورش، هشتم نوامبر 2013 نیز در النویدرات به شهروندانی که تلاش داشتند تا از تعرض نیروهای آل خلیفه به پارچه نوشت های ایام محرم جلوگیری کنند ، گاز اشک آور شلیک کرد.

دراین بیانیه تاکید شده بسیاری از شهروندان احضاریه هایی از پلیس دریافت کردند که البته بدون نام مشخص و اشاره به صاحب خانه، دلیل این احضاریه را نصب پرچم های عاشورا یا پارچه نوشته هایی در منازلشان عنوان کرده بودند.

گفتنی است دولت بحرین علاوه بر حمله مستقیم به شرکت کنندگان در عزاداری های ماه محرم، یکی از پایگاهای اینترنتی را به آدرس http://matam.tv که در زمینه پخش برنامه های مذهبی عاشورایی فعالیت داشت، در بیش از سی منطقه بحرین فیلتر کرد.

این بیانیه افزود: این حملات نقض آزادی های دینی ،آزادی بیان و تبعیض علیه شیعیان برای تشدید اختلافات طائفی در جامعه و نهایتا ایجاد خشونت طائفی است .

این بیانیه تاکید کرد: اقدام های رژیم آل خلیفه تازگی ندارد، مرکز حقوق بشر بحرین با توجه به رویه فرار تعرض کنندگان به مردم از مجازات و سیاست تبعیض، حملات مشابه گذشته را نیز مستند سازی کرده که بیانگر دست داشتن نهادهای قضایی بحرین در تنگنا قرار دادن شیعیان است.

در این بیانیه آمده است: دولت بحرین باید با احترام به ماده هیجدم اعلامیه جهانی حقوق بشر برای هر فردی آزادی بیان و آزادی مذهبی قایل باشد .

"مریم الخواجه " رئیس موقت مرکز حقوق بشر بحرین نیز گفت: باید در بحرین به همه قومیتها و ادیان که شامل مناسبتهای مذهبی نیز می شود،احترام گذاشته شود اما رژیم بحرین در تلاش است تا با تحریک آگاهانه و هدف قرار دادن شرکت کنندگان در مراسم مذهبی مهم مانند عاشورا، واکنش شدید شیعیان را برانگیزد و ما پیش از این نسبت به نتیجه دشمنی طائفی هشدار داده بودیم.

وی افزود: هم پیمانان دولت بحرین باید برای پایان دادن سریع اقدامات طایفه ای رژیم و لزوم وادار کردن آن برای احترام به همه ادیان و طوائف به شکل یکسان، آل خلیفه را تحت فشار قرار دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها