ناکامی های قطر در سال 2013

ناکامی های قطر در سال 2013
جمعه 24 آبان 1392 - 15:23

العالم - یک روزنامه آمریکایی نوشت که تلاش دولت قطر در سال 2013 برای ایفای نقش پررنگ در خاورمیانه به دنبال بروز بهار عربی با شکست مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت : دولت قطرکه از منابع گازی طبیعی گسترده ای بهره مند است از سال 2013 درسهای سنگینی گرفت زیرا این کشور تلاش داشت تا درمنطقه خاورمیانه نفوذ کرده و نقش پررنگی داشته باشد که البته با بروز بهار عربی، نتواسنت بدان دست یابد.

این روزنامه  افزود : این کشور کوچک در خلیج فارس تلاش کرد تا بیشترین سهم را در خاورمیانه ایفا کند اما با ناکامی های زیادی روبرو شد.

واشنگتن پست تاکید کرد قطر کمی کوچکتر از ایالت کنتیکت آمریکاست و از سالها پیش آروزهای بزرگی را در سر می پروراند زیرا طرح های مختلفی از جمله درخواست میزبانی جام جهانی فوتبال، ایجاد شبکه ای از دانشگاه ها و موزه های بزرگ، نفوذ در سیاست منطقه و اصلاح آن برای تغییر درساختار جهان عربی براساس تمایل خود ،را ارائه داده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه اوضاع در شرایط فعلی بر وفق مراد این کشور نیست، افزود: قطر با بهارعربی که موجب روی کار آمدن دولتهای اسلامی در مصر، تونس و به قدرت رسیدن افراد جدید درمنطقه شد، دچار ناکامی شدیدی شد.

این روزنامه همچنین به سرنگونی گروه اخوان المسلمین یکی از هم پیمانان قطر در مصر و دست یافتن فرماندهان جدید ارتش بر سرمایه گذاریها و هم پیمانانی درعربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرد که به ناکامی های قطر درمنطقه افزود.

واشنگتن پست نوشت: در تونس نیز مخالفان لیبرال برای بی ارزش کردن حزب حاکم اسلامی منتخب النهضه، آن را خدمتکار قطرتوصیف کردند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اقدام روزنامه انگلیسی گاردین مبنی بر افشای شرایط نامناسب کاری برای کارگران مهاجر در قطر گفت: تا زمان برگزاری جام جهانی 2022 زمان زیادی است و این مساله در هفته های اخیر دقیقا موشکافی خواهد شد.

این روزنامه به نقل از بدرعبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر از ناخرسندی و خشمگین بودن همه کشورهای منطقه خلیج فارس از قطر سخن گفت.

یاد آور می شود که حمد بن خلیفه آل ثانی امیر پیشین قطر متولد 1952 میلادی، که در سال 1995 با کودتای سفید جانشین پدرش شده بود و نتوانست به آرزوهای جاه طلبانه اش دست یابد، سر انجام روز سه شنبه4 تیرماه سال 1392 در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، از قدرت به نفع پسرش "تمیم بن حمد آل ثانی" کناره گیری کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها