امیدواری نماینده عراقی به حل اختلافات نفتی با ترکیه

امیدواری نماینده عراقی به حل اختلافات نفتی با ترکیه
دوشنبه 11 آذر 1392 - 23:06

العالم - عضو پارلمان عراق گفت: بغداد در تعامل با سیاست خارجی ترکیه جانب احتیاط را در پیش گرفته و منتظر بروز تحول مثبت در سیاست دولت اردوغان در رابطه با اقلیم کردستان است.

"محمد العقیلی" عضو ائتلاف دولت قانون روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: سیاست ترکیه در قبال عراق بویژه در زمینه رابطه آنکارا با کردستان عراق، اینک در مرحله آزمایش قرار دارد زیرا آنکارا بارها در تعامل با کردستان در زمینه نفتی، بغداد را نادیده گرفته و تا حد امضای توافقنامه نفتی با منطقه کردستان پیش رفته است.

العقیلی گفت: سفر اخیر وزیر انرژی ترکیه به بغداد و اذعان وی به اینکه انعقاد هرگونه قرارداد نفت و گاز باید از کانال دولت مرکزی بغداد باشد، گامی مثبت در مسیر درست است و باید تمام قراردادهای سابق بین منطقه کردستان و آنکارا مجدد در بغداد بررسی شود.

عضو ائتلاف دولت قانون که نوری مالکی رهبری آن را برعهده دارد، تصریح کرد که به موجب قانون اساسی عراق هرگونه قرارداد نفتی باید با نظارت دولت فدرالی بغداد منعقد شود و هرگونه سهل انگاری ترکیه در این زمینه باعث خدشه وارد شدن به روابط بغداد- آنکارا خواهد شد و چه بسا که ادامه این امر به قطع رابطه دو کشور منجر شود.

العقیلی امضای قرارداد نفتی بین منطقه کردستان عراق و ترکیه را نوعی ماجراجویی دانست و گفت: نفتی که به این طریق صادر شود، قاچاق محسوب شده و جزو سهمیه نفتی عراق در اوپک محسوب نمی شود و از سویی کسی نمی تواند تضمین کند که کردستان بتواند بهای آن را از ترکیه بگیرد.

نماینده پارلمان عراق افزود: راه حل این مشکل آن است که هرگونه توافق نفت و گاز بین بغداد و آنکار منعقد و درآمدهای آن نیز به خزانه مرکزی واریز شود تا از این طریق بین استان ها توزیع گردد. 

 

پربیننده ترین خبرها