تحلیل استاد دانشگاه بغداد از دیپلماسی ایران

تحلیل استاد دانشگاه بغداد از دیپلماسی ایران
پنج‌شنبه 14 آذر 1392 - 12:44

العالم - استاد روابط بين الملل دانشگاه بغداد گفت: بعد امضاء توافقنامه هسته ای و تقويت و تثبیت جايگاه بين المللي ایران به عنوان يك كشور محوری در منطقه، تهران با جديت براي ايفاي نقش خود بويژه در بعد گشايش در روابط بين المللي تلاش مي كند.

حسن الفتلاوي روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم، همچنین به نقش دیپلماتیک عراق همزمان با تحول در موضع بين المللي این کشور و مشاركت بغداد در حل موضوع هسته اي ايران بويژه از طريق ميزباني يك دور از مذاكرات ايران و گروه1+5 در بغداد اشاره کرد.

استاد روابط بين الملل دانشگاه بغداد گفت: عراق نيز با جديت براي ايفاي نقش سياسي، محوري و منطقه اي خود با كشورهاي ميانه رو تلاش مي كند. اين كشور مي تواند نقشي محوري در برخی مسایل منطقه اي و بين المللي ايفا كند.

وي درباره محورهاي سفر نوري مالكي، نخست وزير عراق، که دیروز (چهارشنبه) به تهران آمد، افزود: در اين سفر مسایل داخلي و دوجانبه بويژه در زمينه نفت و گاز، انرژي برق، محيط زيست، مين ها و مواد منفجره باقي مانده از جنگ بحث و تبادل نظر می شود.

الفتلاوي با اشاره به همزمانی سفر یک هیات بلند پایه اماراتی به سفر مالکی به تهران ، تصريح كرد: در اين سفر همچنين پرونده هاي محوري در منطقه بويژه مساله سوريه و امكان برگزاري اجلاس "ژنو 2 " براي حل بحران اين كشور در ماه آينده، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

استاد روابط بين الملل دانشگاه بغداد افزود: خط مشی سیاسی و ديپلماتیک عراق ميانه روي، دوري گزيدن از تنش هاي منطقه اي و مخالفت با استفاده از زور براي حل مناقشات بين كشورها است.

وي تصريح كرد: ايران اقدامات سياسي جدید منطقه ای خود را حتی قبل از توافقنامه هسته اي آغاز و مساله توسعه روابط با کشورهاي مختلف از جمله كويت و امارات صورت گرفت و خط گفت وگوي سياسي و ديپلماتيك با عربستان نیز گشوده شد.

الفتلاوي با اشاره به برخي واكنش هاي منفي درقبال توافقنامه ژنو و گشايش در روابط ايران و غرب گفت: گشايش در روابط با آمريكا و ساير اعضاي گروه1+5 و ايران مي تواند در نقش مثبت تهران بیش از پیش تاثيرگذار باشد.

وي تصريح كرد: تحول در روابط سياسي و ديپلماتيك میان کشورهای منطقه ضروري است زيرا منطقه نمي تواند در سايه تنش هاي سياسي ادامه حيات دهد بلکه ديپلماسي بايد در حل بحران ها موثر باشد. مراودات دیپلماتیک نشان می‌دهد که فصل تازه روابط ایران و کشورهای منطقه، به ویژه با کشورهای همسایه آغاز شده و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها اهمیت روابط منطقه‌ای زیر سایه تغییر مناسبات ایران و کشورهای غربی قرار نگرفته است.

MKH-5-10:38

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها