نویسنده عرب:

عمان از شورای همکاری در حال مرگ ناامید شده است

عمان از شورای همکاری در حال مرگ ناامید شده است
دوشنبه 18 آذر 1392 - 19:21

العالم - نويسنده و تحلیلگر مشهور عرب تأکید کرد که تهدید وزیر خارجه عمان درباره خروج از شورای همکاری خلیج فارس در صورت تبدیل این شورا به کنفدراسیون، تنها یک تصمیم احساسی نیست.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در مقاله ای در سایت خبری تحلیلی "رای الیوم" نوشت؛ عمان از زمانی که عربستان و دیگر کشورها پیشنهاد سلطان قابوس را برای تشکیل ارتش قدرتمند با صدهزار سرباز تحت عنوان "سپر الجزیره" رد کردند، از شورای همکاری خلیج فارس، کارآمدی آن و ادامه عضویت در این شورا ناامید شده است.

عطوان خاطرنشان کرد که، سطان نشین عمان هیچ وقت به شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک چهارچوب منسجم مفید برای کشورها و ملت های عرب منطقه نگاه نکرده و حتی خود را از برخی موسسات و نهادهای آن دور نگه دشته است؛ این کشور از همان ابتدا از ملحق شدن به ماجرای ایجاد پول واحد برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز خودداری کرد، و در حالی به روابط دوستانه و مستحکم خود با ایران ادامه داد که برادران عربش با ایران می جنگیدند.

عطوان در ادامه به رویارویی برخی کشورهای عربی در سرزمین مصر اشاره کرد و نوشت: این امر جنبه های سیاسی و مالی متعددی دارد و درحالی که قطر از محمد مرسی و اخوان حمایت می کرد، عمان موضع بی طرفانه ای را در قبال تحولات مصر داشته است.

این تحلیگر سرشناس عرب خاطرنشان کرد؛ شورای همکاری خلیج فارس در حال احتضار به سر می برد، اعضای آن که فقط اعراب هستند بیشتر از این نخواهد شد و بعید نیست که در آینده ای نزدیک به سرنوشت دیگر شوراهای عربی مشابه مبتلا شود.

 

پربیننده ترین خبرها