مسائلی که بر نشست شورای همکاری سایه افکند

مسائلی که بر نشست شورای همکاری سایه افکند
چهارشنبه 20 آذر 1392 - 11:17

روزنامه نگار و پژوهشگر معروف عرب نوشت، اجلاس سران شورای همکاری در کویت سه شنبه شب درحالی آغاز شد که با نشستهای گذشته تفاوت داشت. این تفاوت به خاطر محورهای برنامه کاری اجلاس کویت یا سطح حضور سیاسی کشورها در آن نیست بلکه به خاطر مسائل تکان دهنده ای است که پیش از آغاز این اجلاس روی داد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در مطلبی در سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" نوشت؛ اولین حادثه همان تصمیم عمان برای مخالفت با طرح تشکیل اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بود. این طرح را عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی دو سال پیش مطرح کرد. عربستان برای تحمیل این طرح بر پنج کشور دیگر شورای همکاری فشار می‌آورد اما اکثر این کشورها درقبال آن موضع محتاطانه ای گرفته اند.
وی افزود: رویداد دوم نیز اختلاف شدید عربستان و قطر درقبال دو بحران سوریه و مصر است که اگر میانجیگری کویت نبود، این اختلاف طوفانی را در شورای همکاری به راه می‌انداخت. کویت موفق شد به طور موقت این اختلاف را مهار کند.
عطوان خاطرنشان کرد: اظهارات بن علوی وزیر خارجه عمان در مخالفت با تشکیل اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با موضع خصمانه سعودیها درقبال عمان همراه شد؛ و درمقابل نیز درسطحی کمتر، عمانی ها تاکید کردند سخن درباره هویت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و پیوندهای مشترک نوعی مبالغه رسانه ای است که عملا ریشه های قوی ندارد.
عبدالباری عطوان همچنین با اشاره به فقر مردم در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و نگرانی حکام این کشور از انتقال انقلابها به کشورهاشیان، تأکید کرد؛ شهروندان ساکن کشورهای عرب منطقه دیگر به رشوه مالی که حاکمان آنها با منت به آنها پرداخت می کنند قانع نیستند؛ رشوه مالی که سریعا تاثیر آن از بین می رود. این شهروندان می دانند که این رشوه حاکمان از ثروت کشورشان به آنها پرداخت می‌می گرد و نه جیب حکام. شهروندان عرب همچنین خواهان مشارکت و شفافیت بیشتر در امور هستند. علاوه بر این اختلاف طبقاتی در برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بسیار زیاد است؛ به ویژه در عربستان که ثروت انبوه و فقر شدید وجود دارد.
این روزنامه نگار و پژوهشگر عرب از سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواست که در راستای ساختن قدرت ذاتی و اقتصادی و نظامی اعراب گام بردارند، و از مسائل سرنوشت ساز آنها و در صدر آنها مسئله فلسطین جانبداری کنند، و همه امکانات گسترده مالی خود را برای ایجاد یک طرح عربی کامل بسیج کنند که از ملت های خودشان در خلیج فارس آغاز و دیگر ملت های عرب را نیز در بر بگیرد.

پربیننده ترین خبرها