نخست وزیر جدید تونس کیست ؟

نخست وزیر جدید تونس کیست ؟
يکشنبه 24 آذر 1392 - 12:42

سرانجام پس از چندین دور مذاکرات فشرده بین سران احزاب سیاسی و مسئولان تونسی، دیشب "مهدی جمعه" وزیر فعلی صنایع به عنوان نخست وزیر دولت جدید تعیین شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "مهدی جمعه" متولد 21 آوریل 1962 در منطقه "المهدیه" است. وی دارای مدرک مهندسی مکانیک است.
وی همچنین متخصص در امور آموزش کار و بازاریابی است.
مهدی جمعه بین سالهای 1990 تا 2003 مسئول دفتر مطالعات پرواز، راه آهن و صنایع بود و طی سالهای 2003 و 2004 مدیر فنی شرکت "پولیستر و ویبراشوک" بود. وی از سال 2004 تا 2009  نیز به عنوان مدیر فنی شرکت هاتچینسون تعیین شد.
مهدی جمعه به صورت رسمی در 13 مارس 2013 و پس از ادای سوگند دولت "علی العریض"، به عنوان وزیر صنایع کار خود را آغاز کرد.
وی در دوران "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سرنگون شده تونس هیچگونه پست دولتی نداشت.
بن علی در ژانویه 2011 و با انقلاب مردم تونس سرنگون شد.
مهدی جمعه از زمان تعیین شدن به عنوان وزیر صنایع هیچگونه اظهار نظر سیاسی نداشته است و در هیچ منازعه سیاسی شرکت نداشت؛ و اظهارات علنی او فقط در زمینه تخصص و حرفه خودش بوده است.
وی با وجود بحران و منازعات سیاسی که بر کشورش حاکم است، همه تلاش خود را برای ارتباط با شرکتهای خارجی و جذب سرمایه گذاری جهت ارتقای اقتصاد کشورش به کار گرفت.  با این حال آمار بیکاری همچنان در تونس بالا است.
با این حال، مهدی جمعه از برخی تغییرات صورت گرفته در تونس که با استقبال مردم همراه نبود حمایت کرد. از جمله آنها افزایش قیمت سوخت در سال 2014 است. مهدی جمعه تأکید کرد که طبق اظهارات مسئولان و سازمانهای بین المللی و از جمله آنها صندوق بین المللی پول، دولت تونس هزینه‌های بسیاری را برای یارانه سوخت متحمل می شود.
مهدی جمعه هیچ تجربه‌ای در زمینه امنیت ندارد امری که این روزها در تونس بسیار با اهمیت به نظر می‌آید؛ چرا که از زمان سرنگونی رژیم دیکتاتوری بن علی، جریانهای مسلح و افراطی فعالیت خود را گسترش داده و به گفته مسئولان تونسی این جریانها مسئول چندین حمله در این کشور هستند.
"مهدی جمعه" از سوی جنبش "النهضه" به صورت ویژه حمایت شد. و با وجود اینکه مخالفان او را از افراد نزدیک به النهضه می دانند، امروز به عنوان یکی از افراد مستقل معرفی شده است.

پربیننده ترین خبرها