دلیل استقرار سامانه "اسکندر" در مرز اتحادیه اروپا

دلیل استقرار سامانه
سه شنبه 26 آذر 1392 - 21:43

یک روزنامه آلمانی خبر داد که روسیه بیش از 10 سامانه موشکی عملیاتی ـ تاکتیکی از نوع "اسکندر.ام" در استان "کالینینگراد" واقع در مرز روسیه و اتحادیه اروپا ( لیتوانی و لهستان) مستقر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آلمانی "بیلد" با اعلام این خبر، این سئوال را مطرح کرد که آیا روسیه حق دارد در مرزهای اتحادیه اروپا، موشک های تهاجمی مستقر کند ؟

سایت "روسیا الیوم" امروز (سه شنبه) نوشت: روزنامه بیلد در پاسخ به این سئوال، بازخوانی تاریخ را ضروری دانست و نوشت: "دیمتری مدودوف" رئیس جمهور سابق روسیه در سال 2008 اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد در واکنش به تصمیم ناتو برای مستقر کردن تجهیزات سپرموشکی بین المللی در اروپا و لهستان و چک، سامانه های موشکی جدید خود تحت عنوان اسکندر را در استان کالینینگراد مستقر کند.

اما پس از به قدرت رسیدن "باراک اوباما" در آمریکا، واشنگتن اعلام کرد که در مستقر کردن سپر موشکی در اروپا تجدید نظر می کند و عملا نیز از مستقر کردن این سامانه در لهستان و چک دست کشید و تنها به استقرار رادار و ضد موشک در رومانی اکتفا کرد.

این در حالی است که لهستان استقرار موشک های تاکتیکی میان برد "پاتریوت" را در اراضی خود از ناتو درخواست کرد تا در مقابل از استقرار تجهیزات سپرموشکی بین المللی دست بکشد.

در همین راستا، این موشک ها نزدیک مرزهای روسیه مستقر شد و روسیه در آن زمان، واکنشی جدی به این اقدام نشان نداد، هرچند به گفته کارشناسان روس، این موشک ها خطری جدی برای توانمندی اتمی روسیه به شمار نمی رفت، زیرا از برد کوتاهی برخوردار هستند. به همین سبب "نیکولای ماکاروف" رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه در بهار 2012 به عنوان واکنشی به این اقدام، گفت: اگر مسئولان لهستان سامانه دفاع هوایی خود را که بخشی ناگسستنی از سامانه دفاع موشکی آمریکا است توسعه دهد، روسیه حق خواهد داشت موشک های هجومی خود را در مرزهای اتحادیه اروپا به ویژه لهستان مستقر کند.

وزارت دفاع لهستان در تابستان 2013 از قصد خود برای کارگذاشتن تجهیزات موشک های میان برد در چارچوب اجرای برنامه گسترده ای در خصوص توسعه سامانه دفاع هوایی کشور در فاصله سال های 2014 تا 2023، خبر داد.

بر این اساس، روسیه حق داشت به شرکای خود در ناتو هشدار دهد و ناتو نیز حق داشت این هشدار را جدی بگیرد یا با آن مخالفت کند.

به این ترتیب، چرا باید اکنون نصب موشک های اسکندر. ام در مرزهای روسیه و اتحادیه اروپا برای مسئولان ناتو، سئوال برانگیز باشد ؟

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها