کنفرانس سوریه در ژنو بدون ایران موفق نمی شود

کنفرانس سوریه در ژنو بدون ایران موفق نمی شود
شنبه 30 آذر 1392 - 19:29

العالم - معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت تلاش برخی طرف ها برای حضورنیافتن ایران درکنفرانس ژنو 2 نشان می دهد که آن ها قصد ندارند این نشست به موفقیت برسد.

خلف المفتاح روز شنبه در گفت وگو با شبکه العالم گفت: ایران قدرت موثری در حل بحران سوریه و همه بحران های منطقه به شمار می رود  و تلاش برای حضور نیافتن این کشور در ژنو 2 نشانگر آن است که برخی قصد ندارند این نشست به موفقیت برسد.

مفتاح افزود: کسی که برای حضورنیافتن ایران در ژنو 2 تلاش می کند هدف اش این است که رای تاثیرگذاری که موید نظر دولت سوریه درباره راه حل بحران موجود است در این نشست حضور نداشته باشد.

وی سیاست دولت آمریکا در قبال بحران سوریه را یک بام و دو هوا خواند و گفت: آمریکا ازسویی به نقش منطقه ای و بین المللی ایران اعتراف می کند و از دیگر سو تلاش می کند به برخی از گروههای مخالف سوری و عربستان نزدیک شود.

معاون سابق وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود: چارچوب و مکانیسم ژنو 2 به گونه ای که ایجاب می کند قدرت های تاثیر گذار مانند ایران در آن حضور داشته باشند .

مفتاح افزود : عربستان تلاش می کند توان مالی بالای خود را [در راستای اهداف اش در حوزه بحران سوریه] بکار گیرد و متاسفانه برخی در دولت آمریکا و محافل تصمیم گیری [دنیا] خواسته های ریاض را تامین می کنند.

وی به " نقش بزرگ" سرویس اطلاعات عربستان و شخص بندر بن سلطان در حوادث سوریه تاکید و خاطر نشان کرد که ایران طرف تاثیر گذاری در هر راه حلی در منطقه است.

این مقام سابق دولت سوریه تاکید کرد: حضور کشورهایی که دیدگاه مثبتی درباره راه حل سیاسی بحران سوریه دارند مانند ایران در این نشست لازم است.

وی در همین راستا افزود: کشورهایی که مایل به راه حل سیاسی برای بحران سوریه نیستند و در راس آن ها عربستان نباید در نشست حضور یابند.

معاون وزیر سابق اطلاع رسانی سوریه خاطر نشان کرد:ایران مورد قبول حکومت سوریه و برخی از گروه های مخالف است و بنا بر این وجود این کشور برای دستیابی به راه حل سیاسی لازم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها