جدل متحدان قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2

جدل متحدان قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2
سه شنبه 10 دی 1392 - 11:53

نشست کشورهای یازده گانه برای حمایت از سوریه قبل از برگزاری کنفرانس ژنو 2 که یازدهم ژانویه در لندن برگزار خواهد شد، شاهد جدل درباره مسائل گوناگون است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان با اشاره به این مساله نوشت: یکی از امور مورد اختلاف، دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس و ابقای آن خارج از کنفرانس به سبب اصرار عربستان در این زمینه است.
عطوان با بیان اینکه عربستان تهدید کرده که در صورت حضور ایران، در کنفرانس ژنو2 شرکت نمی کند لذا به نظر می رسد مسکو تاکنون به این شرط عربستان اعتراض نکرده است، می گوید: موضوع دیگر، در مورد نقش بشار اسد رییس جمهور سوریه و آینده این کشور است.
به گفته این نویسنده عرب:11 کشور مزبور به دو قسمت تقسیم شده اند: 
طرف اول معتقد است باید ابتدا از گروه های تندروی اسلامی که ایدئولوژی آنها مبتنی بر القاعده است، خلاص شد آنگاه به مساله اسد و ادامه یا عدم ادامه حکومت وی پرداخت.  
این ایده مورد تایید آمریکا، روسیه، انگلستان و برخی از کشورهای عربی مانند امارات است.
دوم، طرفی است که معقتد است خلاصی از اسد و نظامش باید اولوویت باشد سپس گروه های تروریستی را نابود کرد، چون نابودسازی چنین گروه هایی آسان خواهد بود، عربستان، قطر و فرانسه از پشتیبانان این اندیشه هستند.
آمریکا با این ایده عربستان مخالف است چون از ایجاد خلاء امنیتی پس از سرنگونی نظام اسد و پرشدن این خلاء توسط گروه های تروریستی که باعث تکرار سناریوی لیبی، عراق و افغانستان خواهد شد، نگران است. 
عربستان برای زدودن این نگرانی، می گوید گروه هایی را که در سوریه مورد حمایت قرار داده و مسلح نموده است، گروه های اسلامی میانه رو هستند مانند جبهه اسلامی شامل الجیش الاسلامی، احرار الشام و لواء التوحید علاوه بر سه گروه دیگر که می توانند دولت اسلامی شام و عراق و جبهه النصره را که دارای رویکرد القاعده ای هستند، به چالش بکشند تا جایی که با این دو برای تعیین موجودیتشان پس از سرنگونی نظام سوریه درگیر خواهند شد.
گرچه پیش بینی درباره برنده یا بازنده ژنو 2 دشوار است اما می توان دریافت دور ساختن ایران از ژنو 2، باعث عدم حضور هیات رسمی سوریه در کنفرانس خواهد شد به ویژه که ایران یک قدرت منطقه ای بزرگ بوده و نقش مهمی در بحران سوریه دارد.    
در این میان، اخضر ابراهیمی فرستاده بین المللی عربی به سوریه بر شرکت ایران در ژنو 2 تاکید کرد چون می داند این حضور برای موفقیت کنفرانس ضروری است امری که با نارضایتی ریاض مواجه شد و تاکنون چند بار است وی را به حضور نمی پذیرد، موفقیت یا شکست دیدار لندن معیار اساسی برای برگزاری یا عدم برگزاری کنفرانس ژنو 2 است. 
عطوان در ادامه این یادداشت می نویسد: اما نتایج نشست لندن هر چه باشد، بحران سوریه باعث افزایش انفجار خودروهای بمب گذاری شده در لبنان و سوریه و شدن یافتن درگیری در القلمون و سایر مناطق سوریه خواهد شد چون عربستان میلیاردها دلار برای خرید سلاح از فرانسه اختصاص داده است چون فرانسه را هم پیمان جدید خود می داند که می خواهد به تدریج جایگزین آمریکا شود.
دیگر هدف عربستان از این میزان خرج، تغییر دادن موضع روسیه به نفع ریاض و افزایش حملات علیه نظام سوریه است لذا منطقه خاورمیانه در ماه های آینده شاهد ویرانی و قربانیان بیشتر خواهد بود.         
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها