درز اطلاعاتی درباره بازگشت تروریستها به آمریکا

درز اطلاعاتی درباره بازگشت تروریستها به آمریکا
شنبه 21 دی 1392 - 12:50

درز اطلاعاتی درباره طرح استفاده از تروریستهایی که از جنگ سوریه به آمریکا باز گشته‌اند، موجب نگرانی مسئولان امنیتی آمریکا شده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مسئولان اطلاعاتی آمریکایی و کارشناسان امور مبارزه با تروریسم اعلام کردند گروه های افراطی مرتبط با القاعده تلاش می کنند تا با آمریکایی ها و دیگر اتباع غربی که در سوریه می جنگند، ارتباط برقرار کنند و آنان را برای اجرای حملات در صورت بازگشت به کشورشان به خدمت بگیرند.
این تلاش ها که به گفته مسئولان آمریکایی هنوز در  مراحل ابتدایی قرار دارد، چالشی جدید ناشی از جنگ در سوریه به شمار می رود؛ که نه فقط کشورهای اروپایی بلکه آمریکا را نیز تهدید می کند.
مسئولان سرویس های اطلاعاتی آمریکایی تعداد آمریکایی هایی را که از زمان شروع بحران در سوریه در حدود سه سال پیش به سوریه برای جنگ رفته یا تصمیم به سفر به این کشور داشته اند ، دست کم 70 نفر اعلام کرده اند، چنین آماری پیش از این اعلام نشده بود.
"جيمز كومي" رییس دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، گفت: زیر نظر گرفتن آمریکایی هایی که از سوریه بازگشته اند، درصدر اولویت های این دفتر در زمینه مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: سرویس های امنیتی آمریکا می خواهند بدانند که این افراد چه تصمیماتی می گیرند و برخی از آن ها هم متهم و بازجویی می شوند، و یا زیر نظرقرار می گیرند.
بر اساس این گزارش، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا تعداد کمی از این افراد را به طور بیست و چهار ساعته زیر نظر دارد.
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از یک مسئول ارشد که خواست نامش فاش نشود ، نوشت: "ما می دانیم تشکیلات القاعده از سوریه برای رسیدن به افرادی استفاده می کند که می تواند آنها را به خدمت گیرد، و عقاید خود را به آن ها تحمیل کند تا بر میزان افراط گری آن ها بیافزاید و آن ها را به نیروهای خود در داخل آمریکا تبدیل نماید."
مسئولان اروپایی نگرانی مشابهی را درباره تعداد بسیاری از اتباع کشورهای اروپایی دارند که برای جنگ به سوریه رفته اند؛ به همین دلیل هماهنگی هایی را با آمریکاییها انجام می دهند تا اقدامات لازم را برای کاهش تعداد افرادی که به سوریه می روند و زیر نظرگرفتن آنان بعد از بازگشت به کشورهایشان  انجام دهند.
به گفته تحلیلگران، از زمان شروع بحران و جنگ در سوریه دست کم هزار و 200 اروپایی برای جنگ به این کشور رفته اند. جيليس دي كرشوف هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم در یادداشتی به تاریخ 26 نوامبر گذشته ، درباره خطر اولین گروه از اروپایی هایی که از جنگ در سوریه بازگشته اند، هشدار داد.
بنابر این گزارش، اغلب آمریکایی هایی که برای جنگ به سوریه رفته اند، هنوز درآنجا هستند و تعداد کمی از آنان در درگیری های سوریه کشته شده اند.
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که آن ها نگران به کارگیری این افراد در سوریه و آموزش دادن آن ها هستند.
مسئولان آمریکایی اعلام کرده اند که این گروه ها ، نفوذ کافی را برای اقدام به تشکیل سرویس های مورد نظر با هدف اجرای حملات در خارج از سوریه دارند، و علیرغم حملاتی که به تشکیلات القاعده در پاکستان و یمن با استفاده از ابزارهای نظارتی کارآمد و هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته، تلاش های القاعده برای ایجاد گذرگاهی به سمت آمریکا، نشان می دهد که این حملات، آن ها را از هدف اصلی خود برای اجرای حملات در خاک آمریکا باز نداشته است.
یک مسئول امنیتی ارشد آمریکایی گفت: تمایل تشکیلات القاعده برای رساندن این نیروها به آمریکا یا اروپای غربی در سال های گذشته، موضوعی ثابت بوده است.
شناختن آمریکایی هایی که برای سفر به سوریه تلاش می کنند، یکی از مهم ترین چالش هایی است که دستگاه جدید حمایت از مرزهای آمریکا از زمان تشکیل آن در اکتبر 2001 به دنبال حملات 11 سپتامبر با آن روبرو است.
با افزایش تهدیدی مشابه طی سال های گذشته که منشا آن حدود 36 آمریکایی سومالیایی الاصل هستند که برای جنگ به سومالی رفتند، مسئولان امنیتی و سرویس های مبارزه با تروریسم آمریکا اقدامات لازم را برای مقابله با آنها انجام داده اند، اما بر خلاف سومالیایی هایی که محل سکونت و رفت وآمدآنان مشخص بود، آمریکایی هایی که به سوریه می روند، تعدادشان زیاد است و به دلایل متعدد به این کشور سفر می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها