چرا رژیم بحرین بدنبال گفت وگو با مخالفان است؟

چرا رژیم بحرین بدنبال گفت وگو با مخالفان است؟
جمعه 27 دی 1392 - 11:45

دیدار ولیعهد بحرین با رهبران مخالف نشان از نگرانی فزاینده رژیم آل خلیفه از تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی در 14 فوریه، سومین سالروز انقلاب مردم این کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین از احزاب و جمعیت های مخالف این کشور دعوت کرد که نشستی را با وی برگزار کنند.

جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین اعلام کرد که این نشست روز چهارشنبه برگزار شد و در آن احزاب و جمعیت های مخالف راه های برگزاری (مجدد) گفت وگوی جدی میان مخالفان با دولت را بررسی کردند.

مخالفان بحرینی چندی پیش در اعتراض به جدی نبودن رژیم آل خلیفه و برآورده نشدن خواسته های خود و تداوم سرکوبگری، شرکت در جلسات گفت وگوها را به حالت تعلیق درآوردند.

جمعیت وفاق ملی اسلامی، جمعیت "وعد"، جمعیت دموکرات ترقی خواه، جمعیت برادری ملی و جمعیت دموکرات ملی احزاب و جمعیت های پنج گانه مخالف را تشکیل می دهد.

این احزاب و جمعیت ها در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: گفت وگوی صریح و شفافی با ولیعهد برگزار شد و مخالفان تنها بر اساس گام های بعدی آل خلیفه، درباره (شرکت در) گفت وگوها تصمیم گیری خواهند کرد.

همزمان این خبر منتشر شد که سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین در این دیدار به مخالفان پیشنهاد سازش در مقابل متوقف شدن تظاهرات ضد دولتی را ارائه داده است اما یکی از رهبران برجسته مخالف بحرینی در گفت وگو با روزنامه  الاخبار لبنان وجود چنین پیشنهادی را رد کرد و درباره علت فراخوان رژیم آل خلیفه برای گفت و گو در این شرایط اظهار داشت: رژیم بحرین از فرا رسیدن سالروز انقلاب مردمی بحرین در 14 فوریه - بدون انجام اقدام ملموسی- مانند سال گذشته بسیار نگران است.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: در این دیدار شیخ "علی سلمان" دبیر کل جمعیت الوفاق، "خلیل المرزوق" معاون سیاسی وی، "عبدالجلیل خان" و سید "جمیل کاظم" دو نماینده مستقل حضور داشتند و سایر همپیمانان جمعیت وفاق به این نشست دعوت نشده بودند.

این منبع گفت: رژیم بحرین امیدوار است بتوانند با روشهای مختلف - هرچند تدریجی- به اعتراضات روزانه در خیابانها پایان دهد.

وی افزود: ائتلاف جوانان 14 فوریه نیز در مقابل این دیدار، برای نافرمانی مدنی در سومین سالروز انقلاب بحرین از 13 فوریه آینده به مدت 3 روز فراخوان داده است.

برخی دیگر از مخالفان بحرینی نیز در گفت گو با روزنامه الاخبار تاکید کردند: دعوت ولیعهد (به گفت وگو با مخالفان) برای مقابله با نافرمانی مدنی، برگزار مسابقات اتوموبیل رانی جایزه بزرگ فرمول یک و برگزاری انتخابات مجلس و شهرداری است.

مخالفان بحرینی شرکت در انتخابات را تحریم کردند و سال گذشته با برگزاری تظاهرات گسترده همزمان با برگزاری مسابقات فرمول یک در ماه آوریل، رسوایی بزرگی برای آل خلیفه رقم زدند. در سال 2011 هم انقلاب بحرین باعث لغو مسابقات فرمول یک شد.

رژیم بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی به سرکوب اعتراضات گسترده مسالمت آمیز مردم روی آورده است و تاکنون صدها نفر را شهید یا زخمی کرده است. این رژیم همچنین شمار زیادی را بازداشت و شکنجه کرده و به زندان انداخته است.

رژیم آل خلیفه در این مدت خواسته های مردم را برآورده نکرده و راه حل امنیتی را درپیش گرفته است و نتوانسته به توافقی با مخالفان برسد و امسال نیز نظیر سالهای گذشته از موج گسترده و جدید نافرمانی مدنی و اعتراضات مردمی در آستانه نزدیک شدن به سالگرد انقلاب در 14 فوریه نگران است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها