اعتراف بی‌سابقه رئیس "امر به معروف" در عربستان

اعتراف بی‌سابقه رئیس
چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 08:50

رئیس کل هیأت موسوم به "امر به معروف و نهی از منکر" در عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه، به عضویت برخی عناصر افراطی در این هیأت اعتراف کرد و گفت، دعوتهای صورت گرفته از سوی مبلغان برای "جهاد" باطل است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبداللطیف آل الشیخ" در مصاحبه با روزنامه سعودی "عکاظ"، وعده داد که از این "مبلغان فتنه" رهایی یابد.
آل الشیخ خاطرنشان کرد که دعوتهای صورت گرفته از سوی مبلغان برای "جهاد" باطل است.
این اظهارات بی‌سابقه آل الشیخ درحالی مطرح می شود که یک روز قبل از آن پادشاه عربستان در حکمی مجازاتهایی را برای شهروندانی که در خارج از این کشور می‌جنگند، تعیین کرد.
بر اساس حکم ملک عبدالله، کسانی که از گروههای افراطی تروریستی در داخل یا خارج از عربستان حمایت مادی یا معنوی می‌کنند، با مجازات زندان مواجه می‌شوند.
وزارت کشور عربستان اعلام کرده است که از مارس 2011 و آغاز جنگ در سوریه، حدود 1200 شهروند سعودی به این کشور رفته اند.
بیشتر این سعودیها به گروه‌های مسلح افراطی پیوسته اند. گروه هایی که خود رژیم عربستان متهم اصلی حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها است.
از سوی دیگر، نیروها و عناصر امر به معروف سعودی بارها از سوی شهروندان به سوء استفاده از قدرت و اختیاراتشان متهم شده اند.
در سال 2002 بر اثر آتش سوزی در مدرسه ای دخترانه در مکه مکرمه،  14 دختر جان باختند. پس از این حادثه گفته شد که عناصر هیأت امر به معروف سعودی از ورود مردان به مدرسه برای نجات دختران جلوگیری کردند.

همچنین طی سالهای اخیر ماجراجویی های عناصر امر به معروف سعودی و تعقیب شهروندان با خودرو، به کشته و یا مجروح شدن چند تن از عربستانی ها منجر شده است.

پربیننده ترین خبرها