روستائیان حاشیه تالاب را دریابید

چهره دیگری از برف در روستاهای حاشیه تالاب صومعه سرا

چهره دیگری از برف در روستاهای حاشیه تالاب صومعه سرا
جمعه 25 بهمن 1392 - 08:30

العالم - شهرستان صومعه سرا در غرب استان گیلان شاهد بیشترین میزان بارش برف دراین استان بوده و دراین بین روستاهای مجاور تالاب این شهرستان مورد هجوم بیشترین کولاک بوده است.

به گزارش خبرنگار سایت شبکه خبری العالم، طبق گزارش های منتشر شده در شهرستان صومعه سرا بیش از یک مترو 50 سانتی متر برف باریده است اما در روستاهای حاشیه تالاب صومعه حدود 2 متر برف باریده و برف و کولاک شدید به مردم این منطقه خسارات های مادی قابل توجهی وارد کرده است.
از شهرستان صومعه سرا که به طرف بخش کسما و روستاهای حاشیه تالاب حرکت می کنید شاهد تخریب سقف بسیاری از مغازه ها، انباری ها، محل نگهداری دام و طیور خواهید بود.
طبق مشاهدات خبرنگار سایت العالم، در روستاهای واقع در حاشیه تالاب صومعه سرا به طور متوسط از هر سه خانوار، یک مورد دچار خسارت ناشی از برف از جمله تخریب بخشی از سقف منزل مسکونی یا تخریب سقف انباری، یا محل نگهداری دام و طیور شده است.
نوروز علی نوروزی ساکن روستای اسپند واقع در حاشیه تالاب صومعه سرا در باره بارش برف و کولاک سنگین به خبرنگار ما گفت: بارش برف به حدی بود که تا صبح چندین بار مجبور به برف روبی سقف منزل و انباری های واقع در حیات خانه شدم. شدت بارش آنچنان بود که در عرض کمتر از یک ساعت دوباره سقف منزل و انباری ها انباشته از برف می شد و به ناچار باید بازهم برف روبی می شد.
صفر نیکنام از دیگر ساکنان این روستا خاطرنشان کرد: وزش باد و بوران به همراه بارش سنگین برف که از سمت دریا و تالاب به سوی ساحل جریان داشت، به گونه ای بود که برف پس از نشستن بر سقف بام ها یخ می بست و پارو کردن آن بسیار سخت و دشوار می شد.
وی افزود: در منازلی که پیر مردان و پیر زنان به تنهایی زندگی می کردند، بلا استثنا سقف خانه و یا انباری های آنان فرو ریخته است چون آنها قدرت رفتن به بام منازل شیب دار و شیروانی را نداشتند و شرایط نیز به حدی بغرنج بود که همسایگان نمی توانستند به داد همدیگر برسند و اگر هنر می کردند فقط می توانستند سقف منازل و انباری های خود را از هجوم بی امان برف در امان نگاه دارند و آنها را برف روبی کنند.
سیف اله عاشوری که در یکی از روستاهای حاشیه تالاب صومعه سرا زندگی می کند، نیز دستان پینه بسته وتاول زده خود را نشان داد و گفت: تمام مردان روستا به دلیل برف روبی و تلاش طاقت فرسا برای حفظ خانه های خود از آسیب دیدگی ناشی از بارش برف سنگین که شب هنگام به صورت بوران وکولاک شدید، شروع به باریدن کرد، دستانی تاول زده دارند.
وی افزود: مردان روستا تقریبا تا صبح بالای سقف خانه ها وانباری ها حضور داشتند و با پارو کردن مداوم برف که بی امان می بارید، تلاش کردند منازل خود را از آسیب حفظ کنند.
خاطرنشان می شود که همچنان برخی از راه های روستایی در این مناطق پوشیده از برف بوده و تردد خودرو در آنها میسر نیست.
بارش برف به حدی بوده است که حیاط خانه های روستایی در حاشیه تالاب صومعه سرا همچنان مملو و پوشیده از برف است و رفت و آمد از روی برف صورت می گیرد زیرا امکان تخلیه و پاکسازی آن مقدور نیست.
پس از ۵ روز بارش سنگین برف، آب بسیاری از خانه های روستایی که از شبکه لوله کشی خانگی و استفاده از آب چاه در حیات منزل برخوردار است، به دلیل یخ زدگی لوله ها قطع است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها