جزئیاتی عجیب درباره سرنوشت هواپیمای مالزیایی

جزئیاتی عجیب درباره سرنوشت هواپیمای مالزیایی
پنج‌شنبه 22 اسفند 1392 - 21:01

محققان آمریکایی می گویند، هواپیمای مفقود شده مالزیایی پس از آخرین اعلام موقعیت، 5 ساعت دیگر پرواز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، 6 روز پس از مفقود شدن یک فروند هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی با 239 مسافر که از کوآلالامپور مالزی به سمت پکن پایتخت چین در حال پرواز بود، هیچ سرنخی از سرنوشت آن به دست نیامده و این ابهامات باعث گمانه زنی های فراوانی شده است؛ در همین راستا برخی از احتمال انفجار هواپیما در ارتفاع بالا یا سقوط ناگهانی در اقیانوس و حادثه تروریستی و هواپیما ربایی خبر داده اند؛ البته اینترپل با توجه به اطلاعات موجود، تروریستی بودن این حادثه را رد کرده است.

اما یافته های جدید نشان می دهد که شاید اطلاع یافتن از سرنوشت هواپیما سخت تر هم شده باشد. وال استریت ژورنال به نقل از 2 تن از کارشناسان آگاه در این پرونده می نویسد: بر اساس سیگنال هایی که از موتورهای هواپیما به روی زمین ارسال شده است، هواپیمای بوئینگ پرواز 370 مالزی دست کم 4 ساعت و حداکثر 5 ساعت پس از آخرین مکانی که موقعیت هواپیما در آن تایید شده، پرواز کرده است.

این اطلاعات بر اساس برنامه نظارتی شرکت رولز رویس به دست آمده است. در این سامانه، اطلاعات ارسالی موتورهای Trent 800 بوئینگ 777 ارتفاع و سرعت هواپیما را به صورت لحظه ای ثبت شده است.

این احتمالات باعث سردرگمی جستجوگران شده و آنها اکنون برای اینکه تصمیم بگیرند کدام اقیانوس را برای جستجو انتخاب کنند، دچار شک و تردید شده اند.

آخرین یافته های محققان هم در این زمینه قطعی نیست، اما آنها احتمال می دهند شخصی در هواپیما از روی قصد فرستنده های جت پرواز ام اچ 370 را خاموش کرده باشد. 2 ابهام درباره ساعات پرواز پس از آخرین تماس و جهت حرکت هواپیما باعث شده حدس زدن محل سقوط هواپیما بسیار سخت شود. پیش از این گفته شده بود که خلبان ناگهان مسیر پرواز را به سمت مبدا تغییر داده است.

محققان معتقدند 4 تا 5 ساعت پرواز هواپیما پس از آخرین تماس می تواند فاصله ای 3500 کیلومتری را ایجاد کرده باشد. یعنی لاشه هواپیمای مذکور باید در منطقه ای به شعاع 3500 کیلومتر از خلیج تایلند به هر سمتی باشد و اینگونه به عنوان مثال هواپیما با آن فاصله زمانی می تواند تا مرز پاکستان، اقیانوس هند یا دریای عرب پرواز کرده باشد.

آخرین مکان دقیق هواپیمای مفقود شده مالزیایی یک ساعت پس از برخاستن از فرودگاه کوآلالامپور در ساعت 1:30 دقیقه روز شنبه در خلیج تایلند تایید شده است.

محققان همچنین معتقدند شخصی در هواپیما که می تواند خلبان یا هر کس دیگری باشد قبل از تغییر مسیر، فرستنده های راداری هواپیما را خاموش کرده تا هواپیما در نظارت رادار غیرنظامی قرار نگیرد، سپس مسیر هواپیما را تغییر داده است.

پیش از فرضیه محققان آمریکایی، چین با انتشار 3 تصویر ماهواره ای از احتمال کشف قطعاتی از هواپیما به صورت شناور در آب‌های دریای جنوب خبر داد و اعلام کرد یک ناو جنگی برای جست‌و‌جوی این قطعات عازم دریای جنوبی چین شده است. البته مقامات مالزیایی هم فرضیه آمریکایی ها و هم تصاویر چینی ها را نادرست ارزیابی کرده اند.

چین هم در مقابل مقامات مالزی را به ارائه اطلاعات ضد و نقیض متهم کرده است.حدود دو سوم مسافران این پرواز که از کوآلالامپور عازم پکن بود، ملیت چینی دارند.

بر اساس اطلاعاتی که مقامات مالزیایی منتشر کرده اند، آخرین گفتگوی رادیویی میان خلبان و گروه کنترل پرواز تنها چند دقیقه پیش از ناپدید شدن هواپیما انجام گرفت و در آن خلبان می گوید: "همه چیز مرتب است."

هواپیمای مالزیایی روز شنبه گذشته و ساعاتی پس از پرواز ازاین کشور به مقصد چین از صفحه رادار محو شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها