"العربیه" از عضویت در بعث تا چراغ سبز به تروریستها

سه شنبه 2 ارديبهشت 1393 - 12:14

ائتلاف "العربیه" به ریاست "صالح مطلک" معاون اهل تسنن نخست‌وزیر عراق، در حالی در سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام معدوم شرکت می‌کند که شعارهایی با رنگ و بوی تعصب و نژادپرستی و قومیتی بر آن حاکم است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ائتلاف العربیه، یکی از تشکلهای اقلیت اهل سنت به ریاست صالح مطلک عمر  است که مهمترین شعار آن تغییر (تغییر قانونی اساسی و .. ) است.

این ائتلاف از گروهها و تشکلهای زیر تشکیل شده است :
- الجبهه العراقیه للحوار الوطنی به رهبری صالح مطلک عمر
- حرکه النهرین الوطنیه به رهبری مشعان مهدی جبار نصیف
- حزب النشور العراقی به رهبری عماد جابر ابراهیم محمد الراوی
- ائتلاف  الجماهیر الوطنیه به رهبری احمد عبدالله عبدالجبوری
- کتله الجماهیر السامیه به رهبری عدنان ذیاب غانم مجذاب
- تجمع العهد الوطنی در صلاح الدین به رهبری خالد عبدالله الجباره
- تجمع مقتدرون للسلم و البناء به رهبری بدر محمود فحل خلیل
- کتله الاستقرار به رهبری جاسم محمد حسن عطیه
- عراق الحضاره(النور) به رهبری طلال حسین محسن علی

* "صالح مطلک عمر" مردی با مواضع بی ثبات
صالح مطلک معاون امور خدماتی نخست وزیر عراق که ریاست ائتلاف العربیه را در انتخابات پارلمانی این کشور برعهده دارد، مواضع باثباتی ندارد.
مطلک در انتخابات سال 2010 با ایاد علاوی نخست وزیر اسبق ائتلاف کرد که با ائتلاف العراقیه در دومین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم صدام معدوم شرکت کرده بود.
این سیاستمدار سنی ملی گرا در کنار ایاد علاوی سیاستمدار شیعه سکولار و طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری وقت که پس از افشای دست داشتن وی در اقدامات تروریستی به خارج از عراق گریخت، اتحاد سه گانه ای را تشکیل داده و بیشترین تعداد کرسیها را هم از آن خود کردند.
صالح مطلک، سابقه عضویت در حزب سرنگون شده بعث صدام را هم دارد، با این حال وی به همراه ایاد علاوی که او نیز سابقه عضویت در این حزب منحل را دارد، گفته بودند که روند آشتی ملی عراق باید شامل بعثی هایی که دستشان به خون بیگناهان آغشته نیست، شود.
وی در حالی که پس از انتخابات پارلمانی 2010 با ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی ائتلاف کرد و البته به عنوان معاون مالکی در امور خدماتی هم تعیین شد، اخیرا مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کرده که این مواضع بر خلاف ائتلافش با دولت قانون قلمداد می شود.
در حالی که ارتش و نیروهای امنیتی بنا به درخواست مردم و برای بازگرداندن امنیت به برخی مناطق غربی عراق به ویژه شهر فلوجه که به اشغال گروههای تروریستی تکفیری موسوم به داعش درآمده، مطلک در اظهارنظری که بیشتر به نفع این گروههای فتنه گر قلمداد می شود، با عملیات مبارزه با این گروهها اینگونه مخالفت کرده است : "ما هرگز با کسی که شهرهای کشورش را هدف حمله قرار داده و به مردم خود ظلم می کند، ائتلاف نخواهیم کرد."
شعاری که مطلک انتخاب کرده، همچون برخی گروههای دیگر شعار تغییر است. وی بر ضرورت مشارکت همه عراقیها در انتخابات برای انجام تغییر تاکید کرده است.
مطلک رویکرد ائتلاف العربیه پس از انتخابات را اعلام کرده است : تنها با کسانی ائتلاف خواهیم کرد که به آشتی ملی فراگیر ایمان داشته باشند تا عراقیها در امنیت و صلح زندگی کنند.
وی در ادامه اظهاراتی که بیشتر مصرف تبلیغاتی دارد و با هدف جلب آرای رای دهندگان مطرح شده است، به اظهار نظر درباره فساد پرداخته است : نظام در برابر فاسدان سکوت کرده و هر کس را که فاسد نبود به فساد تشویق کرد، زیرا مجازاتی در کار نیست و پرونده های فساد در مواضع مشخصی برای فشار بر سیاستمداران مورد استفاده قرار گرفته است.
مطلک در اظهاراتی که روز شنبه 19 آوریل در جمع هواداران خود ایراد کرد، قانون اساسی را قانون ظالمانه توصیف کرد که به ادعای وی فرصتی برای دیکتاتوری و تکروی می دهد و چنین قانونی باید تغییر کند.
سخنگوی ائتلاف العربیه هم روز پنجشنبه 17 آوریل گفته بود از ائتلاف با هر جریان سیاسی که تضمین کننده حقوق و منافع عراق و طرفداران ائتلاف العربیه نباشد، خودداری خواهد کرد.
این ائتلاف که تلاش می کند خود را در قامت ناجی عراقیها نشان دهد، اعلام کرده است با حمایت از دیکتاتوری و تکروی و انحصارطلبی و بازگشت سناریوی حذف و انزوا و سرکوب آزادیها و گرفتن تصمیمات به تنهایی مخالف است .
سخنگوی مطلک با نادیده گرفتن حضور تروریستهای تکفیری در شهرها و اشغال شهر فلوجه از سوی آنها و ارتکاب جنایت علیه مردم در راستای حمایت از تروریستها گفته است : "ما هرگز با کسی که ارتش را به شهرها وارد کرد و برای از هم گسستگی کشور و درگیریهای طایفه ای میان مردم تلاش می کند، تعامل و همکاری نخواهیم کرد."
این سخنگو مهمترین هدف ائتلاف العربیه را تلاش برای تغییر نخست وزیر دانسته است : ائتلاف العربیه این روزها با افزایش دیدارها و نشستهایش برای انتخاب فردی مقبول و ملی تلاش می کند که بتواند منصب نخست وزیری را در دولت آتی برعهده گیرد، و برای وحدت و خاموش کردن آتش فتنه ها و برقراری امنیت و همزیستی مسالمت آمیز میان همه عناصر تشکیل دهنده جامعه عراق تلاش کند.
ائتلاف العربیه در موضعی که بیشتر چراغ سبز به گروههای تروریستی به شمار می رود، ائتلاف دولت قانون را به بحران آفرینی در برخی مناطق و وارد کردن نیروهای مسلح در نبردهای شکست خورده متهم کرده است.
این ائتلاف در تلاش برای تحریک اقلیت اهل سنت، مدعی شده است که عملیات ارتش علیه گروههای تروریستی در حقیقت تلاش برای ترساندن مردم اهل سنت و جلوگیری از مشارکت آنها یا کاهش آن است.
اظهارات تند ائتلاف العربیه و شخص صالح مطلک علیه دولتی که خود یکی از اعضای ارشد آن به شمار می رود، اذهان را متوجه ولید جنبلاط سیاستمدار جنجالی و معروف به مواضع ضد و نقیض در لبنان می کند، فردی که هیچ گاه مواضع ثابتی اتخاذ نکرده است.
این اظهارات در حالی است که هادی العامری دبیرکل سازمان بدر یکی از گروههای تشکیل دهنده ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی خاطر نشان کرده است مواضع شجاعانه مالکی به حفظ وحدت عراق کمک کرده است.
وی افزود جنگ ما با بعثی ها پایان یافته و ما وارد مرحله سازندگی شده ایم، ما در مقابل واقعیت جدیدی قرار گرفته ایم و کسی که دیروز دشمن ما بود، امروز همپیمان ما شده است.
العامری دبیرکل سازمان بدر که پس از 29 سال جهاد با صدام و رژیم بعثی از مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد و به ائتلاف دولت قانون مالکی پیوست؛ درباره صالح مطلک گفته است که عراق مدیون آقای مالکی و حکمت و دوراندیشی اش است، چرا که وی توانست صالح مطلک را طی چهار سال گذشته به دولت ملحق کند و مشعان الجبوری را به انتخابات بازگرداند و این مواضع شجاعانه به حفظ عراق یکپارچه کمک کرده و کمک خواهد کرد که متحد باقی بماند.
شاکر الدراجی از اعضای ائتلاف دولت قانون در واکنش به اظهارات منفی مطلک و شعار تغییر وی در انتخابات می گوید : مطلک از قانون اساسی می ترسد و از برخی مواد آن که از بعثی زدایی و جلوگیری از ورود بعثیها به روند سیاسی سخن می گوید، ناراضی است.
الدراجی اظهارات مطلک درباره قانون اساسی و ظالمانه خواندن آن را در چارچوب تبلیغات انتخاباتی و تلاش وی برای جلب آرای اهل سنت و تحریک دیگران توصیف کرده است.
به گفته الدراجی، قانون اساسی و مرجعیتی که برای حل برخی اختلافات میان گروهها و دولتهای محلی و مرکزی به آن رجوع می کنیم، سوپاپ اطمینان عراق هستند.
ائتلاف العربیه سومین تشکل وابسته به اقلیت اهل سنت به شمار می رود که در ژستی تبلیغاتی و با هدف کسب رای مدعی شده است که با نوری المالکی پس از انتخابات آتی ائتلاف نخواهد کرد. پیشتر نیز فراکسیون متحدون للاصلاح به رهبری اسامه النجیفی رئیس پارلمان و فراکسیون الکرامه به رهبری خمیس خنجر از بازرگانان عراقی تعهد داده بودند با مالکی ائتلاف نکنند، باید منتظر ماند که آیا حرف با عمل سران این گروهها یکی خواهد بود و یا اینکه نتایج انتخابات پارلمانی آتی می تواند مواضع آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
یک خبرنگار و فعال عراقی به نام هایده العامری در مطلبی در انتقاد از صالح مطلک نوشته بود وی حدود دویست هزار دلار از گروه تروریستی منافقین دریافت می کرده است.
اگر چه صالح المطلک با هدف کسب رای و نشان دادن چهره ضد مالکی از خود، انتقادهای شدیدی را علیه نخست وزیر عراق مطرح کرده است، اما تحلیلگران بر این باورند که موضعگیری منفی مطلک علیه مالکی صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و با هدف کسب بیشترین تعداد رای در میان اقلیت اهل سنت مطرح شده و گمانه زنی ها در صحنه سیاسی عراق حاکی از این است که وی با نوری مالکی پس از انتخابات آتی هم برای تشکیل دولت جدید ائتلاف خواهد کرد.
این فرضیه را اختلاف صالح مطلک با تمام سیاستمداران و رهبران اهل سنت که از ابتدای تظاهرات در استانهای غربی در اواخر سال 2012 و حمایت وی از تدابیر دولت در پایان بخشیدن به این تحرکات تقویت می کند، تظاهراتی که به سبب سوء استفاده گروههای تروریستی مسلح از آن به چالش بزرگی برای دولت و ملت عراق تبدیل شده بود، اما ورود مقتدرانه نیروهای ارتش و پلیس به صحنه سبب پایان یافتن این تحرکات شد.
وحده الجمیلی از اعضای ائتلاف متحدون للاصلاح به ریاست اسامه النجیفی مهمترین تشکل سیاسی وابسته به اقلیت در عراق درباره صالح مطلک گفته است : ستاره صالح مطلک رئیس ائتلاف العربیه، افول کرده است.
به گفته وی، اسامه النجیفی رئیس ائتلاف متحدون که ریاست پارلمان عراق را هم برعهده دارد، "مرد مرحله سُنی" به شمار می رود و رافع العیساوی(البته این سیاستمدار سنی رد صلاحیت شده است) ممکن است در صورتی که قدرت خود را بازیابد، وی را پشت سر بگذارد.
* سیاستمدار جنجالی و ضد ایرانی در ائتلاف مطلک
مشعان الجبوری سیاستمدار اهل سنت که به سبب متهم بودن به نژادپرستی و طایفه گری سه بار رد صلاحیت شده بود، با یک تصمیم قضایی به رقابتهای انتخاباتی عراق بازگشت.
این سیاستمدار جنجالی وجود هرگونه معامله با نوری مالکی نخست وزیر عراق چه در خصوص بازگشت خود به عراق و یا مشارکت در انتخابات آتی از طریق جبهه الانصاف که ریاست آن را برعهده دارد و از همپیمانان ائتلاف العربیه صالح المطلک به شمار می رود، تکذیب کرده است.
الجبوری 55 ساله به روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفته بود بازگشتم به انتخابات به این دلیل بود که اطلاعات و مطالبی که به کمیساریای عالی انتخابات داده شده بود، دروغین و بی اساس بود.
صفاء الموسوی سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق گفته بود رد صلاحیت مشعان الجبوری به سبب اظهارات طایفه ای وی(علیه کردها) در گفتگو با شبکه العربیه صورت گرفته بود که بعدا مشخص شد این اظهارات چند ماه پیش از آغاز فعالیتهای انتخاباتی مطرح شده است.
مشعان الجبوری اخیرا در اظهاراتی خصمانه علیه ایران مدعی شده بود که عراق و وحدت آن برای ایرانی ها مهم نیست و آنها از عراقی ها به سبب پیروزی بر آنها در جنگهای اول و دوم قادسیه کینه به دل دارند.
برخی جریانهای سیاسی و در راس آنها جریان صدر و ائتلاف کردستان از بازگشت الجبوری به رقابتهای انتخاباتی و تایید صلاحیت مجدد وی خشمگین هستند، الجبوری گفته است این طرفها از حضور من در پارلمان و دولت نگران هستند و در نتیجه تلاش کردند با داستانهای ساختگی وجهه مرا مخدوش کنند.
در حالی که برخی جریانها مدعی معامله پنهانی مشعان الجبوری با نوری المالکی با هدف مخدوش کردن وجهه مالکی هستند، الجبوری به صراحت این اتهام را رد کرده و می گوید از سال 2006 با مالکی دیدار نداشته و آخرین دیدارش با نخست وزیر هم در داخل پارلمان  انجام شده و بازگشت وی(تایید صلاحیت مجدد وی) به سبب مالکی نبوده، چرا که اگر اختیار به  دست مالکی بود، او را کنار می گذاشت.
وی افزود رقبای مالکی که با سومین نخست وزیری وی مخالف هستند، این داستان(دخالت مالکی برای تایید صلاحیت الجبوری) را ساخته اند.
مشعان الجبوری در گفتگو با العربیه گفته بود " خواهان پایان اشغالگری کردها در عراق است"
نمایندگان جریان صدر هم الجبوری را به طایفه گری متهم کرده بودند. دستگاه قضایی عراق پیشتر، الجبوری را به اتهام فساد اداری مربوط به حضورش در وزارت دفاع عراق طی سالهای 2004 و 2005 میلادی به 15 سال حبس محکوم کرده بود. پارلمان عراق هم در دوره نخست خود در سپتامبر 2007 تصمیم به لغو عضویت الجبوری گرفت.
الجبوری گفته بود "برنامه انتخاباتی ام مبتنی بر پایان اشغالگری کردها یا تشکیل منطقه عربی است که با منطقه کردستان مقابله کند و این ماموریت اصلی ام است و اولین اولویتهایم رهایی عراق از بقایای اشغالگری آمریکایی است که همان کردها هستند و این ماموریت را از طریق ایجاد اقلیم (ایالت) برای اعراب در مقابل کردها در عراق یا جدا کردن کردها از عراق انجام خواهم داد."
ائتلاف العربیه در استانهای بغداد، صلاح الدین، الانبار، نینوی و کرکوک نامزد معرفی کرده است.
مطلک در انتخابات سال 2010 با تشکل موسوم به فراکسیون عربی گفتگوی ملی در قالب ائتلاف العراقیه ایاد علاوی شرکت کرد و توانست 11 کرسی کسب کند.
ائتلاف العربیه با تکیه بر گرایشهای طایفه ای و ادعای حمایت از حقوق اهل سنت و مخالفت با آنچه انزوا و به حاشیه رفتن آنها می خواند، به دنبال کسب رای اهل سنت است، اما تحلیلگران و ناظران سیاسی موفقیت چندانی برای ائتلاف العربیه قائل نیستند.
برخی نامزدهای این ائتلاف در تبلیغات خود شعار نژادپرستانه ای را با این مضمون "اگر اعراب خوار و ذلیل شوند، اسلام خوار خواهد شد" که نشان دهنده اوج تعصب و حاکم شدن گرایشهای جاهلی بر برخی نامزدهای این ائتلاف است.
موفق طه محمد سعید العبیدی از نامزدهای ائتلاف العربیه در شعار  انتخاباتی خود اینگونه ادعا کرده است که به دستور رسول خدا(ص) خود را نامزد انتخابات کرده است.
تلاش برای تبدیل استان الانبار به ایالت یا اقلیم از جمله هدفهای نامزدهای العربیه اعلام شده است.
غیرت عربی، با هم به خاطر عراق، تکیه ویژه بر کرکوک از دیگر شعارهای انتخاباتی نامزدهای  ائتلاف العربیه است که این شعارها با رنگ و بوی تعصب و نژادپرستی و با هدف کسب آرای اهل سنت سر داده می شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم

پربیننده ترین خبرها