موشکهای "تاو" و نقش مستقیم ترکیه در جنگ سوریه

موشکهای
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 - 14:19

گزارش ها نشان دهنده حمایت گسترده دستگاه اطلاعاتی ترکیه از گروه های مسلح در استان لاذقیه و حلب است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نهادهای امنیتی ترکیه با فرماندهی و نظارت بر عملیات گروه های تروریستی در شمال سوریه از مقری در انتاکیه، از جنگجویان چچنی که بعد از شکست در قفقاز به ترکیه گریخته اند، استفاده می کند.
عملیات گروه های مسلح در استان لاذقیه سوریه به فرماندهی چچنی ها و با مشارکت جنگجویان چچنی زیر نظر نهادهای اطلاعاتی ترکیه صورت می گیرد.
تصادفی نیست که سه چچنی یکی پس از دیگری فرماندهی عملیات در مناطق "حلب" یا "کسب" را برعهده گرفته اند. این سه نفر عبارتند از، صلاح الدین الشیشانی و معاونش مهند و ابوموسی الشیشانی که ابوموسی در کسب می جنگد.
آنکارا با ایجاد مقر فرماندهی عملیات مشترک توانسته است گروه های ترکمن مانند تیپ محمد الفتاح، تیپ سلطان مراد، تیپ المنتصر بالله و گروه های پیرو خط فکری القاعده مانند جبهه اسلامی و ارتش مجاهدین و جبهه النصره و ارتش مهاجرین و انصار را با یکدیگر هماهنگ کند. این نخستین باری است که این گروه ها در عملیاتی گسترده با این حجم شرکت می کنند.
منابع رسانه ای تأکید کرده اند که ترکیه حمایت از این گروه ها را به کمک های اطلاعاتی منحصر نکرده بلکه در حلب به آنان کمک تسلیحاتی می کند. گروه های مهاجم به نسل دوم موشک های ضد زره "تاو" مجهز شده اند، ولی هنوز سلاحی که بتواند تحولی بزرگ در روند جنگ ایجاد کند در اختیار آنها قرار نگرفته است.
در منطقه "کسب" برنامه ریزی عملیات و ارسال تدارکات بر عهده ترکیه است. چچنی ها و جنگجویان مغرب عربی که گروه شام الاسلام را تشکیل داده اند، نتوانستند به پیشروی خود در استان لاذقیه ادامه دهند. ارتش سوریه حمله این گروه ها را دفع کرد و کوه های چالما و مناطق اطراف آن را تصرف و خط تدارکاتی روستای السمرا و تپه 45 را قطع کرد. به این ترتیب مقامات ترکیه تصمیم گرفتند بر جنگ در حلب متمرکز شوند.
شواهد زیادی از نقش ترکیه در درگیری های اخیر در حلب وجود دارد از جمله این که گروه داعش از درگیری ها در شمال سوریه کنار گذاشته شد و پیروان خط فکری القاعده شامل جبهه النصره و احرار الشام ابتکار عمل را به دست گرفتند.
همچنین عملیات کسب صرفا عملیاتی فرعی با هدایت ترکیه به منظور برهم زدن تمرکز ارتش سوریه بود به ویژه آن که ترکیه اجازه نداد جمال معروف و گروه موسوم به "جبهه انقلابیون" نیروها و تجهیزات خود را به کسب بفرستند، زیرا این گروه از عربستان دستور می گیرد و ترکیه مایل نیست عربستان در این منطقه نفوذی داشته باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها