موفقیت نیروهای امنیتی عراق در آزمون انتخابات + فیلم

پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1393 - 20:38

در کنار حضور پرشور مردم عراق در نخستین انتخابات پارلمانی پس از خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از این کشور، نیروهای امنیتی و ارتش توانستند امنیت این انتخابات را به خوبی تأمین کنند.

خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه از بغداد گزارش داد، کمیساریای عالی انتخابات عراق تاکنون هیچ گونه نتایج اولیه ای از انتخابات اعلام نکرده است و بر اساس اطلاعات به دست آمده، صندوق های اخذ رای به نمایشگاه بین المللی بغداد منتقل خواهد شد و پس از انتقال کامل صندوق ها، شمارش آرا در همان مکان، آغاز خواهد شد.

انتقال صندوق های اخذ رای، تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور ناظران بین المللی و نمایندگان جریان ها و احزاب سیاسی صورت می گیرد، تا شمارش آرا نیز با حضور نمایندگانی از همه جریان های سیاسی شرکت کننده در انتخابات، انجام پذیرد.

خبرنگار العالم، با اشاره به برخی اطلاعات غیررسمی نمایندگان جریان های سیاسی گفت: فهرست های "دولت قانون"، "احرار" و "المواطن" در اکثر استان های جنوبی و مرکزی از دیگر فهرست ها پیش افتاده ند. در این میان، فهرست "متحدون"، ائتلاف "العراقیه" و همچنین ائتلاف "دولت قانون"، اکثریت آرا را در استان های غربی، "نینوا" و "صلاح الدین" به دست آورده اند.

بر پایه این گزارش، مردم عراق، امروز را روز جشن انتخاباتی اعلام کردند، زیرا در این دوره از انتخابات، اعتماد از دست رفته میان مردم و نیروهای پلیس بار دیگر مستحکم شد. به این دلیل که نیروهای پلیس توانستند 15 عملیات تروریستی برای حمله به مراکز رای گیری را خنثی کنند و دستکم 10 تن از عناصر مسلح داعش را که سعی داشتند رای دهندگان را هدف قرار دهند، به هلاکت برسانند. این اقدامات، موفقیت و دستاوردی بزرگ برای طرح تامین امنیت انتخابات بود.

در این میان، با توجه به اوضاع امنیتی و سیاسی نابسامانی که بر عراق حاکم است، میانگین مشارکت در انتخابات، بسیار دلگرم کننده  به نظر می رسد. شهروندان عراقی به خبرنگار شبکه العالم گفتند که با حضور در پای صندوق های رای، در واقع خشونت را به چالش طلبیدند و برای رسیدن به تغییر و رهایی از بحران های مختلف تلاش کردند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، میزان غیرقطعی مشارکت در انتخابات را 60 درصد اعلام و تاکید کرد که نتیجه انتخابات طی 20 روز تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

01 – 11:38

پربیننده ترین خبرها