دلیل تاخیر در برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه

دلیل تاخیر در برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 22:41

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با "جان کری"همتای آمریکایی خود، فعالیت گروه‌های مسلح در سوریه را علت تاخیر در انتقال سلاح‌های شیمیایی این کشور به خارج عنوان کرد.

به گزاش روز شنبه پایگاه خبری العالم به نقل از "روسیا الیوم"، بیانیه وزرات خارجه روسیه با اشاره به این که مسکو امیدوار است کارشناسان ذی ربط برای حل و فصل مشکلات موجود بر سر راه انتقال سلاح های شیمیایی سوریه تلاش کرده و همواره در حال هماهنگی با دولت سوریه برای پایان دادن به مساله سلاح شیمیایی دمشق باشند، بر ضرورت فعالیت مشترک با تیم خلع سلاح شیمیایی وابسته به سازمان ملل، تاکید کرده است.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز گفت، در تماس تلفنی با همتای روس خود در خصوص ضرورت برچیدن زرادخانه شیمیایی سوریه بحث و تبادل نظر کرده است. وی در جمع خبرنگاران بر ضرورت انتقال مقدار باقی مانده سلاح شیمیایی در انبار نزدیک دمشق تاکید کرد.

کری بدون پرداختن به جزئیات گفت: با همتای روسی در خصوص فعالیت در امور تعیین شده با هدف بررسی امکان تسریع در روند انتقال سلاح های شیمیایی سوریه توافق کرده ایم.

تماس تلفنی لاوروف و کری در سفر کری به جمهوری گنگو صورت گرفت.

هفته پیش کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد دمشق حدود 92 درصد از سلاح های شیمیایی خود را به خارج از سوریه منتقل کرده و 8 درصد از این تسلیحات همچنان داخل خاک سوریه است.

روسیه و آمریکا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ بر سر پیمانی به توافق رسیدند و بر اساس آن قرار شد سوریه نسبت به نابودی زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی خود اقدام کند و آمریکا نیز در عوض از حمله‌ی نظامی برنامه ریزی‌شده‌ای به این کشور عربی خودداری کند.

این توافق در پی متهم کردن سوریه به حمله شیمیایی به شهروندان خود در حومه دمشق در تاریخ 21 اگوست سال 2013 بین روسیه و آمریکا منعقد شد.

دمشق این اتهامات را به شدت رد کرده و می گوید این حمله از سوی شبه‌نظامیان معارض سوریه و به صورت عملیات دروغین اجرا شده است. 

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها