طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان

طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان
جمعه 9 خرداد 1393 - 18:33

کوفی عنان در فروردین 91 طرحی 6 ماده ای را برای حل بحران سوریه ارائه کرد.

طرح کوفی عنان شامل شامل مواردی مانند عقب‌نشینی نیروهای ارتش سوریه و انتقال تسلیحات سنگین از مناطق شهری و توقف عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی، اجرای آتش بس بین نیروهای دولتی و مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق درگیری بود.
 


1 ـ دولت سوریه متعهد می شود در یک روند سیاسی همه جانبه با تمام گروه‌های سوریه و به منظور خواسته های مشروع ملت سوریه و برطرف کردن نگرانی های موجود با نماینده سازمان ملل همکاری کرده و دراین باره هرگاه که این نماینده درخواست کند فردی را به عنوان میانجی معرفی نماید.  
2ـ خشونت های مسلحانه با همه اشکال آن باید زیر نظر سازمان ملل و به منظور حمایت از شهروندان و ایجاد ثبات در کشور فورا متوقف شود. برای تحقق این هدف دولت سوریه باید فورا تحرکات نیروهای نظامی خود به سمت اماکن مسکونی را متوقف کرده و از سلاح های سنگین در این گونه اماکن استفاده نکند. همچنین دولت باید استحکامات نظامی خود در داخل یا خارج از اماکن مسکونی را برچیند. دولت سوریه در همین راستا باید به منظور دست یافتن به توقف دائم خشونت های مسلحانه با نماینده سازمان ملل و تحت نظر نماینده سازمان ملل همکاری کند. این نماینده کوشش خواهد کرد تا تعهدات مشابهی نیز از گروه های مخالف و تمام دست اندرکاران در این امر بگیرد. 
3ـ باید راه های کمک رسانی انسانی در زمان مناسب برای تمام مناطق آسیب دیده از این کشتارها تضمین شود. به منظور تحقق این هدف باید در نخستین مرحله کشتارهای روزانه متوقف شود و راه های کمک رسانی روزانه به ویژه در سطوح محلی فراهم شود.
4ـ افرادی که به صورت گروهی بازداشت شده اند و به خصوص گروه های ضعیف یا شخصیت هایی که تنها در فعالیت های سیاسی مسالمت آمیز شرکت داشته اند باید آزاد شوند و راه های دستیابی به اماکنی که این گونه افراد در آنجا بازداشت هستند فورا هموار شده و به تمام درخواست های مکتوب به منظور کسب اطلاعات لازم درباره بازداشت شدگان یا اجازه ملاقات با آنها و آزادی شان پاسخ داده شود.
5 ـ باید گردش آزاد روزنامه نگاران در تمام نقاط کشور تامین شود و از جهت اعطای ویزا و مجوزهای ورود، سیاست بدون تبعیضی درباره تمام آنها اتخاذ شود.
6 ـ به آزادی تجمعات و حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز چنان که قانون مقرر کرده است، احترام گذاشته شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها