عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور جدید مصر کیست؟

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور جدید مصر کیست؟
يکشنبه 18 خرداد 1393 - 21:57

العالم - عبدالفتاح السیسی ، امروز یکشنبه هشتم ژوئن پس از ادای سوگند، قدرت را از "عدلی منصور" رئیس جمهوری موقت این کشور تحویل گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالفتاح السیسی که قبلا وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر بود ماه مارس گذشته از منصب خود استعفا کرد و در انتخابات اردیبهشت ماه گذشته با کسب حدود 97 درصد آرا، به ریاست جمهوری رسید.

عبدالفتاح السیسی در 19 نوامبر 1954 به دنیا آمد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه نظامی در سال 1977 به خدمت در نیروی زمینی ارتش مصر پرداخت.

السیسی که در دوره مبارک، مدیر واحد اطلاعات نظامی در ارتش مصر بود، توسط هشام قندیل نخست وزیر دولت مرسی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح انتخاب و رتبه وی در ماه آگوست 2012 به سپهبد ترفیع یافت.

او همچنین در سال 2006 برای دوره های آموزشی در دانشکده جنگ وابسته به ارتش امریکا به تحصیل پرداخت و در بسیاری از کنفرانس های نظامی در امریکا و انگلیس شرکت کرد. پس از آن به عنوان رایزن نظامی مصر در عربستان معرفی شد.

السیسی با وجود اینکه در هیچ کدام از جنگ های سابق مصر، شرکت نداشته است، در داخل سیستم نظامی مصر، به مراتب عالی دست یافت و به پست های مهم متعددی ترفیع یافت. از آن جمله می توان به فرماندهی نیروی پیاده نظام، فرماندهی منطقه نظامی شمال مصر در اسکندریه و سپس مدیریت واحد اطلاعات نظامی ارتش و وزارت دفاع در کابینه مرسی اشاره کرد.

محمد مرسی اولین رئیس جمهوری منتخب مصر که به دنبال از انقلاب 25 ژانویه 2011 به قدرت رسیده بود، پس از برکناری ژنرال محمد حسین طنطاوی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر و ژنرال سامی عنان رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور، عبدالفتاح السیسی را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع در کابینه هشام قندیل (نخست وزیر) منصوب کرد.

به دنبال تعیین السیسی به عنوان وزیر دفاع، وی آماج انتقاد گسترده ای از سوی جریان های سیاسی مخالف دولت مرسی قرار گرفت. آنها بر این باور بودند که السیسی عضو گروه اخوان المسلمین است و تلاش می کند تا با منصوب کردن اعضای ارتش در مناصب حساس ارتش، زمینه نفوذ آنها در نهادهای نظامی این کشور را فراهم سازد.

اما سخنگوی نیروهای مسلح در آن زمان، تأکید کرد همه فرماندهان نیروهای مسلح، فاقد هر گونه گرایش سیاسی یا ایدئولوژیک هستند.

به دنبال اعتراض گسترده مردم مصر به سیاست های محمد مرسی رئیس جمهوری اخوانی مصر، و تحصن آنها در میادین شهرهای بزرگ در سالگرد انتخاب وی به ریاست جمهوری و با هدف وادار کردن وی به استعفا، نیروهای مسلح مصر، روز 30 ژوئن 2013 با صدور بیانیه ای، به طرف های این بحران 48 ساعت برای حل آن مهلت داد.

اما به دنبال ادامه بحران سیاسی شدید در این کشور، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر، در جلسه ای با حضور شماری از رهبران نیروهای مخالف مرسی، شیخ الازهر و رهبر مسیحیان مصر، قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و عدلی منصور رئیس دادگاه قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد و از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور خبر داد.

در 27 ژانویه 2014 عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر، درجه سپهبد عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع این کشور را به درجه ارتشبدی ترفیع داد. پس از آن شورای عالی نیروهای مسلح مصر در همان روز با صدور بیانیه ای به طور غیر مستقیم از حمایت خود از عبدالفتاح السیسی در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر خبر داد.

بسیاری از شهروندان مصر، به السیسی به عنوان نجات دهنده مصر از وضعیت اسفبار کنونی اقتصادی، امنیتی و سیاسی می نگرند. این در حالی است که مشکلات و بحران های فراوانی بر سر راه السیسی قرار دارد. از آن جمله ناامنی در سینا، بحران شدید اقتصادی، دودستگی سیاسی و ایدئولوژیک در میان مردم و باقی ماندن بسیاری از شخصیت های نظام مبارک در مناصبشان است.

پربیننده ترین خبرها