مصاحبه عجیب ایاد علاوی درباره تجزیه عراق

مصاحبه عجیب ایاد علاوی درباره تجزیه عراق
يکشنبه 25 خرداد 1393 - 11:32

نخست وزیر پیشین عراق در گفت وگو با شبکه آمریکایی "سی ان ان" گفت: مناطق مشرف بر بغداد، پایتخت عراق در حال سقوط است و احتمال جدی تجزیه کشور وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ایاد علاوی در پاسخ به سوال "سی ان ان" در خصوص سرنوشت عراق افزود: روش برخورد ما با مشکلات نقش بسیار مهمی دارد اما من معتقدم نسخه سوریه برای عراق نیز پیچیده شده و درگیریهای عراق در حال تبدیل به درگیریهای مشابه سوریه است.

ایاد علاوی از مخالفان دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق است و در انتخابات پارلمانی حزب وی نتوانست در رقابت با المالکی کاری از پیش ببرد و از این رو، گروههای مخالف در عراق به صورت آشکار و پنهان از تروریست های گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) برای مقابله با دولت مالکی حمایت می کنند و حتی به زیان منافع ملی عراق این پیام را به شیوه های مختلف به گروه های مسلح رسانده اند. اکثریت اعضای گروه داعش را عناصر بعثی و فدائیان سابق صدام تشکیل می دهند.

علاوی در مصاحبه خود با شبکه "سی ان ان" در صدد بزرگنمایی بحران عراق و تضعیف دولت برآمد و گفت: کمربند امنیتی پیرامون بغداد سقوط کرده و مناطق اطراف نیز تحت کنترل افراد مسلح و شبه نظامیان سنی است و دولت بغداد توانایی تغییر معادلات و جلوگیری از انفجارهای بغداد را ندارد.

نخست وزیر پیشین عراق درباره مداخله جدید آمریکا در عراق نیز افزود: این مساله کمکی نخواهد کرد و ممکن است آتش درگیری ها را بر افروخته تر کند. به اعتقاد من امریکا پس از خروج از عراق در سال 2011 میلادی قدرت خود در تاثیر گذاری برعراق را از دست داده است.

علاوی خاطرنشان کرد: "ایران و ترکیه دو بازیگر اصلی عراق هستند اما نمی توانند بار دیگر و به سادگی وارد این کشور شوند".

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها