حمایت عربستان از داعش، در انگلیس جنجال به پا کرد

پنج‌شنبه 5 تير 1393 - 23:02

لندن (العالم)- نقش عربستان درحمایت از گروه های مسلح در عراق به ویژه گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام "داعش" و تداوم سفر مبلغان سعودی به انگلیس، به جنجالی در رسانه های این کشور منجر شده است.

خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه گزارش داد، نگراني هايي درباره نقش برخي از مُبلغان سعودي در سفر به انگليس و گسترش افكار افراطي گری وجود دارد.
حمایت عربستان از تروریست های داعش، برخي از انگليسي ها به ويژه جوانان مسلمان را به سفر به عراق و سوريه و جنگ دركنار گروه هاي مسلح ترغيب مي كند، و اين درحاليست كه درخواست هايي از دولت انگليس براي توقف اين حمايت كه خطري براي امنيت ملي انگليس به شمار مي رود ، مطرح شده است.
" استفان بيل " نويسنده و تحليلگر مسایل سياسي انگليسی به خبرنگار العالم گفت: به اعتقاد من ، اين مشكل بسيار خطرناك است و ازمدتي پيش به وجود آمده است، درصورتي كه حمايت هاي تركيه و عربستان نبود، درگيري ها در سوريه ادامه پيدا نمي كرد.
وي بر لزوم تغيير اين رويكرد و نحوه تعامل با اوضاع عراق و سوريه تاكيد كرد.
بر اساس اين گزارش، نگراني ها درباره اقدام برخي مبلغان سعودي در گسترش افكار افراطي كه مي تواند شهروندان انگليسی به ويژه جوانان مسلمان اين كشور را به رفتن به سوريه وعراق و جنگ در كنار گروه هاي تروریستی تشويق كند، افزايش يافته است.
"جاناتان استيل" روزنامه نگار و نويسنده مسایل سياسي در روزنامه گاردين در مصاحبه با خبرنگار العالم، اظهار داشت: " كاملاً مشخص نيست كه چه كسي مسوول اين حمايت ها در داخل عربستان است، آيا شاه عربستان يا يكي از شاهزادگان مسوول این امر است. برخي از وهابي هاي تندرو و افرادي ديگر هستند كه البته نمي توانند بدون هماهنگی دولت فعاليت كنند.
وي افزود: آشكار است كه خاندان حاكم سعودي، گروه هاي طرفدار در میان مبلغان این کشور دارند، که برخي از آنان تندرو ولي برخي ديگر عمل گرا و كارآمدتر هستند.

26-17:45

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها