شبکه العالم
شبکه العالم
شنبه 3 آذر 1403
صفحه اصلی
عناوین خبرها
جهان اسلام
ایران
جهان
یادداشت
گفتگوی ویژه
گرافيک
ویدیوها
عربستان سعودی
سوریه
یمن
بحرين
عراق
مصر
فلسطين اشغالی
مغرب
ليبی
لبنان
ترکیه
اردن
تونس
امارات
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
فرهنگی
علمی
آسيا
اروپا
آفريقا
آمریکا
اينفوگرافيک
ویدئو گرافیک
عربی
پخش زنده
×
صفحه اصلی
آخرین مطالب
جهان اسلام
عربستان سعودی
سوریه
یمن
بحرين
عراق
مصر
فلسطين اشغالی
مغرب
ليبی
لبنان
ترکیه
اردن
تونس
الجزائر
امارات
إيران
سیاسی
اجتماعی
اقتصادی
ورزشی
فرهنگی
علمی
جهان
آسيا
اروپا
آفريقا
آمریکا
یاداشت
تحلیل روز
یک خبر چند خط تحلیل
گفتگوی ویژه
گرافیک
اينفوگرافيک
ویدئو گرافیک
ویدیوها
كفاره روزه رمضان
شنبه 7 تير 1393 - 15:20
چه كسى كه كفاره روزه رمضان بر او واجب است ؟
كسى كه كفاره روزه رمضان بر او واجب است، بايد يك بنده آزاد كند يا به دستورى كه در پايين گفته میشود، دو ماه روزه بگيرد يا شصت فقير را سير كند يا به هر كدام، يك مد كه تقريبا ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهد، و چنانچه اينها برايش ممكن نباشد، هر چند مد كه میتواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند، اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد: "استغفرالله"، و احتياط واجب در فرض اخير آن است كه هر وقت بتواند، كفاره را بدهد.
كسى كه میخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، بايد سى و يك روز آن را پى در پى بگيرد، و اگر بقيه آن پى در پى نباشد، اشكال ندارد.
كسى كه میخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان را بگيرد، نبايد موقعى شروع كند كه در بين سى و يك روز، روزى باشد كه مانند عيد قربان روزه آن حرام است.
كسى كه بايد پى در پى روزه بگيرد، اگر در بين آن بدون عذر يك روز روزه نگيرد، يا وقتى شروع كند كه در بين آن به روزى برسد كه روزه آن واجب است، مثلا به روزى برسد كه نذر كرده آن روز را روزه بگيرد، بايد روزهها را از سر بگيرد.
اگر در بين روزهايى كه بايد پى در پى روزه بگيرد، عذرى مثل حيض يا سفرى كه در رفتن آن مجبور است، براى او پيش آيد، بعد از برطرف شدن عذر واجب نيست روزهها را از سر بگيرد، بلكه بقيه را بعد از برطرف شدن عذر به جا میآورد.
اگر به چيز حرامى روزه خود را باطل كند، چه آن چيز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا يا به جهتى حرام شده باشد، بنا بر احتياط كفاره جمع بر او واجب میشود، يعنى بايد يك بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند يا به هر كدام آنها يك مد كه تقريبا ده سير است گندم يا جو يا نان و مانند اينها بدهد، و چنانچه هر سه برايش ممكن نباشد، هر كدام آنها را كه ممكن است بايد انجام دهد.
اگر روزهدار دروغى را به خدا و پيغمبر(صلى الله عليه و آله و سلم) نسبت دهد، كفاره جمع كه تفصيل آن در بالا گفته شد، بنابر احتياط بر او واجب میشود.
اگر روزهدار در يك روز ماه رمضان چند مرتبه كار ديگرى غير از جماع كه روزه را باطل میكند انجام دهد، براى همه آنها يك كفاره كافى است.
اگر روزهدار كارى كه حلال است و روزه را باطل میكند، انجام دهد، مثلا آب بياشامد و بعد كار ديگرى كه حرام است و روزه را باطل میكند انجام دهد، مثلا غذاى حرامى بخورد يك كفاره كافى است.
اگر روزهدار آروغ بزند و چيزى در دهانش بيايد، چنانچه عمدا آن را فرو ببرد، روزهاش باطل است و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجب میشود، و اگر خوردن آن چيز حرام باشد، مثلا موقع آروغ زدن خون يا غذايى كه از صورت غذا بودن خارج شده به دهان او بيايد و عمدا آن را فرو برد، بايد قضاى آن روزه را بگيرد و بنابراحتياط كفاره جمع هم بر او واجب میشود.
اگر نذر كند كه روز معينى را روزه بگيرد، چنانچه در آن روز عمدا روزه خود را باطل كند، بايد يك بنده آزاد نمايد، يا دو ماه پى در پى روزه بگيرد يا به شصت فقير طعام دهد.
اگر به گفته كسى كه میگويد مغرب شده افطار كند، و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و كفاره بر او واجب میشود. ولى اگر خبر دهنده عادل بوده، فقط قضاى آن روزه واجب است.
كسى كه عمدا روزه خود را باطل كرده، اگر بعد از ظهر مسافرت كند، يا پيش از ظهر براى فرار از كفاره سفر نمايد، كفاره از او ساقط نمیشود، بلكه اگر قبل از ظهر مسافرتى براى او پيش آمد كند، بنابر احتياط كفاره بر او واجب است.
اگر كسی عمدا روزه خود را باطل كند و بعد عذرى مانند حيض يا مرض براى او پيدا شود، كفاره بر او واجب نيست.
اگر يقين كند كه روز اول ماه رمضان است و عمدا روزه خود را باطل كند، بعد معلوم شود كه آخر شعبان بوده، كفاره بر او واجب نيست.
اگر انسان شك كند كه آخر رمضان است يا اول شوال و عمدا روزه خود را باطل كند، بعد معلوم شود اول شوال بوده، كفاره بر او واجب نيست.
انسان نبايد در بجا آوردن كفاره كوتاهى كند، ولى لازم نيست فورا آن را انجام دهد.
اگر كفاره بر انسان واجب شود و چند سال آن را بجا نياورد، چيزى بر آن اضافه نمیشود.
كسى كه بايد براى كفاره يك روز شصت فقير را طعام بدهد، اگر به شصت فقير دسترسى دارد، نبايد به هر كدام از آنها بيشتر از يك مد كه تقريبا ده سير است طعام بدهد، يا يك فقير را بيشتر از يك مرتبه سير نمايد، ولى چنانچه انسان اطمينان داشته باشد كه فقير طعام را به عيالات خود میدهد يا به آنها میخوراند، میتواند براى هر يك از عيالات فقير اگرچه صغير باشند يك مد به آن فقير بدهد.
كسى كه قضاى روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا كارى كه روزه را باطل میكند انجام دهد، بايد به ده فقير هر كدام يك مد كه تقريبا ده سير است طعام بدهد، و اگر نمیتواند بنابر احتياط واجب بايد سه روز پى در پى روزه بگيرد.
دسته بندی ها :
رمضان
کلید واژه ها :
ماه رمضان
آخرین مطالب
چین: مسئله هستهای ایران با تقابلهای ساختگی حل نمیشود
واکنش نماینده ایران به اتهامات آمریکا و انگلیس درباره منطقه و اوکراین
سرکنسول ایران: ۲ دانشجوی ایرانی در کازان روسیه آزاد شدند
بقایی: از هر اقدامی برای پیگرد حقوقی رژیم اسرائیل استقبال میکنیم
آیتالله سیستانی خواستار تامین امنیت شیعیان پاکستان شد
حمله پهپادی حزبالله به مقر فرماندهی تیپ گولانی رژیم صهیونیستی
روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است
واکنش صهیونیست ها به اروپایی ها در خصوص پذیرش تصمیم دادگاه کیفری بینالمللی
تخریب شهر فلاوه در شرق بقاع
حزب الله پایگاه تجهیزات فنی حیفا و سایت جاسوسی صهیونیست ها را در جبل الشیخ هدف قرار داد
پربیننده ترین خبرها
گوناگون
حزب الله پایگاه تجهیزات فنی حیفا و سایت جاسوسی صهیونیست ها را در جبل الشیخ هدف قرار داد
24 سال گذشت..
ثروتمندترین شیعه تاریخ چگونه حذف شد؟ +تصاویر و فیلم
مداحی شهادت حضرت زهرا (س) + صوت
تصمیمات مهم دولت برای بهبود شرایط اقتصادی
اکرم عفیف مرد سال فوتبال آسیا شد
برنده توپ طلا سال ۲۰۲۴ مشخص شد + فیلم
یادداشت
آیا صهیونیست ها ترامپ را مانند کندی ترور خواهند کرد؟
دوگانه تهدیدات «آمریکایی ـ اسرائیلی» و هراس از پاسخگویی ایران