قیمت نفت متاثر از خبر حمله هوایی آمریکا به عراق

قیمت نفت متاثر از خبر حمله هوایی آمریکا به عراق
جمعه 17 مرداد 1393 - 14:51

العالم - منابع خبری گزارش کردند که انتشار مطالبی در ارتباط با موافقت آمریکا با آغاز حملات هوایی در عراق برای کمک به سرکوب داعش ، روز جمعه موجب افزایش یک دلاری قیمت نفت در بازارهای آسیا را به دنبال داشت .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ،  قیمت نفت با 37 / 1 دلار افزایش به بشکه ای 85 / 106 دلار رسید و ساعت 30 : 04 به وقت گرینویچ به 46 / 106 دلار کاهش یافت و به سوی افزایش 2 درصدی در آخرین روز این هفته پیش می رود.

برخی منابع خبری اعلام کردند باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که با مشارکت محدود نیروی هوایی در درگیری های شمال عراق با هدف حفاظت از آمریکایی های مقیم آنجا موافقت کرده است؛ ولی تصمیمی برای وارد شدن در هیچ جنگی در عراق را ندارد.

این درحالیست که سخنگوی کاخ سفید گزارش‌ها درباره تصمیم باراک اوباما برای حملات هوایی به مواضع داعش در عراق را تکذیب کرد اما خاطرنشان ساخت که واشنگتن برای نجات اقلیت‌های دینی مسيحي و ایزدی به دولت عراق و نیروهای کرد کمک خواهد کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه، در گزارشی عنوان کرده بود که اوباما در نظر دارد برای کمک به ۴۰ هزار اقلیت مذهبی ایزدی که در نقاط کوهستانی عراق اسیر نیروهای داعش شده‌اند دستور حملات هوایی را صادر کند.

به نوشته این روزنامه، اقدام دیگری که اوباما در نظر دارد اعزام هواپیماهای حامل بسته‌های کمکی و انسان‌دوستانه به کوهستان محل سکونت ایزدی‌ها و پرتاب این بسته‌ها از آسمان است. این گزارش اما واکنش جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، را به دنبال داشت که حکایت از تکذیب ادعای نخست، یعنی تصمیم آمریکا به حمله هوایی علیه داعش، دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارنست بیان کرد که آمریکا در زمان حاضر راه‌حل نظامی برای مسئله عراق ندارد. وی تاکید کرد که هر گونه اقدام نظامی آمریکا به شدت منوط به انجام اصلاحات سیاسی در عراق خواهد بود. به گفته او، شرایط وحتشتناک انسانی که امروز در عراق حاکم است، نتیجه ناکامی‌ رهبران سیاسی این کشور است.

به نوشته دويچه‌وله، سخنگوی کاخ سفید در نهایت تاکید کرد که دولت آمریکا در رابطه با وضعیت ایزدی‌های عراق از تلاش‌های نیروهای عراق و کرد حمایت می‌کند. نیروهای داعش پس از پیشروی‌های خود در شمال عراق و سرزمین‌های محل سکونت ایزدی‌ها، آنها را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم تغییر آیین خود قتل‌عام خواهند شد، امری که منجر به فرار بسیاری از اعضای این اقلیت مذهبی به کوه‌ها شده است. در همین حال گزارش‌ها حکایت از پیشروی سریع نیروهای داعش در شمال عراق به سمت مرکز استان کردنشین اربیل دارد.

رویترز می‌نویسد: عکس‌هایی که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد جنگجویان داعش کنترل یک ایستگاه بازرسی در مرز منطقه شبه خودگردان اربیل را در دست گرفته‌اند و این ایستگاه فقط ۳۰ دقیقه با اربیل فاصله دارد. نیروهای داعش پرچم سیاه خود را بالای این منطقه بازرسی به اهتزاز در آورده‌اند، اما در عین حال یک مقام امنیتی کرد این مسئله را تکذیب می‌کند.

از سوی دیگر، دولت منطقه‌ای کردستان عراق نیز می‌گوید که نیروهای آنها در حال پیشروی هستند و به مردم عراق اطمینان می‌دهند که کردها، «تروریست‌ها را شکست خواهند داد». نیروهای داعش در ادامه پیروزی‌های خود روز پنج‌شنبه شهر قره‌قوش را فتح کردند که بزرگ‌ترین شهر مسیحی‌نشین عراق است. به دنبال این رویدادها، فرانسه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد «برای مقابله با تهدید تروریست‌ها در عراق» شد.

در همين حال، لویی ساکو، رهبر مسیحیان کلدانی عراق و جهان، روز پنجشنبه 7 اوت 2014 اعلام کرد پس از تصرف شهر موصل توسط داعش، 100 هزار مسیحی از این شهر و نواحی اطراف آن به کردستان عراق فرار کرده اند. ساکو گفت: نیروهای داعش کلیساها را خراب کردند، صلیب‌ها را شکستند و 1500 نسخه خطی را آتش زده اند. ساکو گفت که مسیحیان فراری از موصل فقط با لباسهایی که تنشان بود، مجبور به ترک خانه های خود شده اند و هم اکنون در شهرهای اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق آواره اند و از کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی رنج می برند.

یوسف توماس، اسقف کرکوک و سلیمانیه، به خبرگزاری فرانسه گفت: "ده ها هزار آواره مسیحی در وضع بدی بسر می برند و لازم است شورای امنیت سازمان ملل متحد هرچه زودتر برای نجات آنها اقدامی انجام دهد." توماس گفت: "این مسیحیان از شهرهای قره قوش، برطله و کرملیس هستند، که با پای پیاده یا با ماشین های خود از دست داعش فرار کرده، و خود را به ایست بازرسی شهر اربیل رسانده اند، تا اجازه ورود به اقلیم کردستان را بگیرند. شهرهای این مسیحیان اکنون در دست نیروهای مسلح "دولت اسلامی" است و آنها همگی بسوی اربیل در اقلیم کردستان عراق در حرکت هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها