زار

گزارش العالم از مذاکرات آتش بس در قاهره

جمعه 17 مرداد 1393 - 15:02

قاهره(العالم) ـ اختلاف میان طرف فلسطینی و اسراییلی درباره سلاح مقاومت و راهکارهای بازسازی نوار غزه همچنان ادامه دارد و این در حالی است که گروههای فلسطینی بر تحقق 4 خواسته خود در خصوص آتش تاکید دارند.

برخی منابع آگاه به خبرنگار العالم تاکید کردند که در آخرین روز از آتش بس، دو طرف هنوز به توافقی دست نیافته اند، اسراییل بر لزوم خلع سلاح مقاومت برای تضمین آتش بس دایمی تاکید می کند و گروه های مقاومت بر 4 خواسته خود که به میانجیگر مصری ارایه داده اند، پایبند هستند.

"سامح شکری" وزیر خارجه مصر اظهار داشت که کشورش شدیدا می کوشد تا بر مساله بازگشایی تمام گذرگاههای مرزی در غزه تاکید کند.

وی افزود: 6 گذرگاه اسراییلی باید بازگشایی شوند تا از طریق آنها مایحتاج ضروری و نیازهای انسانی فراهم گردد و عمران و آبادانی غزه شروع شود.

در حالی که منابع اسراییلی از قصد رژیم اشغالگر برای تمدید آتش بس بدون پیش شرط خبر می دهند، هیات مذاکره کننده فلسطینی هرگونه توافق در این خصوص را رد کرد و بار دیگر بر مطالبات مقاومت که به میانجیگر مصری ارایه داده است، تاکید کرد؛ اما ناظران همچنان از وجود اختلافات میان دو طرف سخن می گویند.

"ایمن سمیر" سردبیر مجله مصری السیاسه روز جمعه در گفتگو با العالم اظهار داشت که اسراییل می خواهد مقاومت را خلع سلاح کند و مصر و گروه های فلسطینی با این امر مخالفند و آن را خارج از چارچوب می دانند.

وی افزود: اسراییل همچنین با راه اندازی فرودگاه و بندر در نوار غزه که در توافقنامه سال 1993 اوسلو آمده است، به طور کامل مخالفت می کند.

سیاستمداران مصری، آتش بس را فرصتی مناسب برای راه اندازی فراخوان مبارزه با صهیونیسم دانستند، این فراخوان جهانی برای تحریم محصولات آمریکایی و اسراییلی است و این علاوه بر آماده سازی برای فراخوان دیگری به منظور بازسازی نوار غزه است.

"احمد بهاء الدین شعبان" یکی از رهبران جمعیت ملی تغییر نیز در گفتگو با العالم اظهار داشت: این فراخوان برای تحریم کالاهای اسراییلی، آمریکای و تمام کشورهایی است که از تجاوزگری اسراییل حمایت کردند تا همه بدانند که جهان عرب و اسلام هنوز قادر است موضعی پرهزینه اتخاذ کند.
MKH-8-07:35

پربیننده ترین خبرها