عالم الازهر: صحیح بخاری "مسخره" است! + ویدیو

يکشنبه 19 مرداد 1393 - 22:17

یک استاد دانشگاه الازهر مصر، کتاب صحیح بخاری را مایه تمسخر اسلام و مسلمانان دانست و گفت: بخاری با روایت‌هایش به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) توهین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "محمد عبدالله نصر" از علمای الازهر در مناظره با یک شیخ سلفی در شبکه مصری "المحور"، با انتقاد از روایت های "صحیح بخاری"، این کتاب را "مسخره" و مایه تمسخر اسلام و مسلمانان دانست و گفت: بخاری با روایت هایش به پیامبر اسلام توهین و ادعا کرده است که -العیاذ بالله- آن حضرت دو بار قصد خودکشی داشته است، اما جبرئیل، ایشان را از این اقدام منع کرده است(!)

نصر هنگامی واژه "مسخره" را به کار برد که شیخ سلفی در توصیف صحیح بخاری، آن را "مفخره" (مایه افتخار) اسلام و مسلمین نامید، که در اینجا محمد نصر سخن او را قطع کرد و گفت: "مفخره" نه، صحیح بخاری "مسخره" است...

این عالم الازهری که در آغاز برنامه از سلفی ها به دلیل اقدامات خشونت آمیز تحت عنوان دین و خلافت اسلامی به شدت انتقاد کرده بود، علت حمله به صحیح بخاری را وجود روایاتی در این کتاب دانست که براساس آنها، ادعا شده است که مخارج پیامبر (ص) از راه غنایم جنگی تأمین می شد و در آن از مطالب تمسخرآمیز دیگری همچون "زنا کردن" حیوانات و یا جادو شدن پیامبر (ص) سخن به میان آمده است.

یادآور می شود، صحیح بخاری اولین و معتبرترین کتاب حدیثی اهل سنت و یکی از صحاح ششگانه آنها به شمار می آید که توسط محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن مغیرة بن بردزبه بخارایی (۱۹۴-۲۵۶ هجری) گردآوری شده‌است. عموم اهل سنت، صحیح بخاری را صحیح ترین کتاب بعد از قرآن (اصح کتاب بعد کتاب الله) می پندارند.

اگرچه اغلب اهل سنت، کلیه روایت های این کتاب حدیثی را صحیح و مورد تأیید می دانند و برخی روایت های غیرقابل قبول و متناقض آن را هم به گونه ای توجیه می کنند، اما شماری از علمای معاصر اهل سنت، تشکیک های مختلفی درباره روایت های این منبع حدیثی مطرح کرده اند که این امر با واکنش های شدیدی از سوی علمای متعصب هم مذهب آنان مواجه شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها