خطر تسلیح پیشمرگه بدون هماهنگی با بغداد

خطر تسلیح پیشمرگه بدون هماهنگی با بغداد
جمعه 24 مرداد 1393 - 18:48

یک روزنامه انگلیسی درباره خطرات تسلیح نیروهای کردستان عراق بدون هماهنگی با دولت این کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه گاردین روز جمعه درباره مسلح کردن نیروهای منطقه کردستان عراق برای مبارزه با داعش بدون هماهنگی با دولت بغداد هشدار داد و تأکید کرد: مسلح کردن پیشمرگه علاوه بر افزایش احتمال استقلال منطقه کردستان عراق و به خطر افتادن وحدت ملی این کشور، احتمال افتادن اسلحه به دست گروه های مسلح را نیز افزایش می دهد .
گاردین در گزارش خود نوشت : تصمیم انگلیس برای مسلح کردن پیشمرگه با هدف جلوگیری از پیشروی داعش در شمال عراق باعث بهبود اوضاع اقلیت های عراق و سوریه می شود، ولی خطراتی نیز درپی دارد زیرا مسلح کردن پیشمرگه بدون هماهنگی با بغداد متعاقباً باعث افزایش احتمال استقلال منطقه کردستان عراق، و همچنین به خطر افتادن وحدت ملی این کشور نیز می شود .
این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد، یکی دیگر از عواقب مسلح کردن پیشمرگه احتمال افتادن اسلحه به دست داعش است به عنوان مثال دست یابی داعش به اسلحه ای که آمریکا در اختیار ارتش عراق گذاشته بود، مؤید این مدعاست .
مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق دیروز پنجشنبه از دولت پیشین این کشور و برخی کشورها به علت مخالفت با تسلیح پیشمرگه ابراز تأسف کرده و گفته بود : منطقه کردستان عراق نیاز به حمایت جهان آزاد، برای رسیدگی به امور آوارگان و مبارزه بهتر با تروریسم دارد.
"عالیه نصیف" عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون مجلس نمایندگان عراق دیروز با درخواست از اتحادیه اروپا برای انصراف از تصمیم مسلح کردن پیشمرگه گفت : تصمیم اتحادیه اروپا برای مسلح کردن پیشمرگه شبیه قراردادهای تسلیحاتی مافیا و گروه های مسلح فعال در کشورهایِ گرفتار درگیری های قبایلی و نژادی در آفریقا و آسیا است  .
نصیف افزود: هر گونه قرارداد تسلیحاتی منطقه کردستان عراق مغایر با قانون اساسی این کشور است .
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان دیروز از آمادگی دولت متبوعش برای صادر کردن اسلحه به منطقه کردستان عراق خبر داد، و فرانسه نیز اعلام کرد که در آینده نزدیک کردهای عراق را مسلح خواهد کرد .
شتاب غرب برای سرازیر کردن تسلیحات خود به منطقه کردستان عراق درحالی است که آمریکا با وجود بستن قراردادهای تسلیحاتی با دولت عراق، همچنان از تحویل سلاح‌های خریداری شده توسط این کشور، شانه خالی می کند.

پربیننده ترین خبرها