"پیشانی بندت کجاست" در عربستان جنجال آفرید

دوشنبه 27 مرداد 1393 - 12:49

سرود گروه تروریستی داعش با عنوان "پیشانی بندت کجاست" با واکنش برخی جوانان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، انتشار این سرود داعشی باعث خشم برخی جوانان سعودی شد، و موجب شد که آنها به این سرود که در زبان محلی به "الشیله" (شال روی شانه) معروف است، واکنش نشان دهند.
هدف این سرود عامی، برانگیختن و تحریک جوانان برای شرکت در جنگ است؛ با این حال انتشار این سرود در شبکه های اجتماعی به بحث و جدل برخی جوانان عربستانی با حامیان داعش تبدیل شد.
سرود الشیله از به پاخاستن جنگجویانی که سرهای خود را با شالی معمولا سیاه می بندند، سخن می گوید. این الشیله (شال) از طریق جنگجویان شرکت کننده در جنگ‌های جاری در افغانستان رواج یافته و به پوشش نظامی و نماد خاص این گروهها تبدیل شده است.
جوانان چندین قبیله سعودی از جمله قبایل حرب، مطیر و شمر با اعلام مخالفت با این سرود؛ در واکنش کلیپ‌هایی را در یوتیوب منتشر کرده‌اند، که این کلیپ‌ها اکنون در حال دست به دست شدن در تلفن‌های همراه است و برخی نیز آن را زنگ خود قرار داده‌اند.
"سمیر منصور" جوان سعودی این شعرها را پاسخ به کسانی می دانند که جوانان سعودی را به تمایل به گروههای تروریستی متهم می کنند.
وی با این حال اذعان کرد: نمی‌توان انکار کرد که برخی از جوانان با این گروه اعلام همبستگی می‌کنند؛ اما آنها فریب خورده و به جنگجویان تبدیل شده اند که آنها را شستشوی مغزی داده اند؛ و آنان نماینده قشر اکثریت جوانان سعودی نمی باشند.
گروه تروریستی داعش تمایل زیادی برای جذب جوانان سعودی و آوردن آنها به مناطق درگیری تحت کنترل خود ابراز داشته است؛ که به گفته ناظران، این گروه معتقد است که جوانان سعودی نقش مهمی در جذب جوانان سایر کشورهای عربی خواهند داشت. این گروه همچنین از طریق مطرح کردن ادعاهایی مانند آمرزش گناهان و راه میان بر به بهشت و ملاقات با حور العین، بدنبال جذب آنها برآمده است و به آنها تأکید می کند که نزدیکترین راه برای توبه و دریافت همه این مشوقها، فقط همان "جهاد" است.

پربیننده ترین خبرها