کارشناس سوری در گفت وگو با العالم تشریح کرد:

نقش ترکیه و ائتلاف آمریکا در قتل‌عام کردهای کوبانی

نقش ترکیه و ائتلاف آمریکا در قتل‌عام کردهای کوبانی
جمعه 18 مهر 1393 - 22:44

یکی از کارشناس سوری امور کردها گفت: منافع ترکیه در سقوط شهر عین العرب (کوبانی) به دست داعش است و حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه داعش نیز با هدف هدایت این گروه تروریستی به مناطق مشخص است، و نه نابودی آنان.

یعرب خیر بیک روز جمعه به شبکه خبری العالم گفت: اوضاع شهر عین العرب در شمال سوریه بسیار مصیبت بار است، به رغم دفاع اهالی از این شهر، داعش به داخل  آن پیشروی کرده و شمار زیادی از مردم نیز کشته شده اند که تا کنون شمار کشته ها اعلام نشده است.
وی ادامه داد: داعش با حضور در تمام مناطق اطراف شهر کوبانی آن را به طور کامل محاصره کرده و بر این شهر سیطره دارد با این وجود جنگجویان و نیروهای مردمی کرد تا کنون توانسته اند از آن دفاع کنند و بیش از نیمی از شهر را در اختیار دارند.

ایستادگی 3هزار کوبانی در برابر داعش
یعرب خیر بیک افزود: شمار جنگجویان کُرد که از کوبانی دفاع می کنند، 3 هزار نفر است که اطمینان دارم با توجه به حملات شدید تروریست های داعش، این تعداد به 20 هزار نفر نیز خواهد رسید.
وی تصریح کرد، شمار زیادی از کُردها در مرز ترکیه آماده کمک و پیوستن به مردم کوبانی بودند که دولت این کشور مانع از ورود آنان به شهر شده است.
این کارشناس سوری خاطرنشان کرد، براساس برخی خبرهای رسیده از سه روز قبل 30 نفر از کردهای ترکیه وارد شهر کوبانی شدند و از سویی گفته می شود که تعداد واقعی این افراد به بیش از صد نفر می رسید.

جلوگیری ترکیه از کمک رسانی به کردهای کوبانی
وی اظهار داشت: شمار زیادی از کردهای ترکیه برای کمک به برادرانشان در منطقه عین العرب (کوبانی) خود را به منطقه عین دیوار رساندند و اگر مقام های ترکیه اجازه ورود به آنان می دادند اکنون وضعیت نبرد کُردها در برابر تروریست های داعش بهتر بود.

اهدافی که ترکیه با سقوط کوبانی دنبال می کند
یعرب خیر بیک گفت: اولویت دولت ترکیه، سقوط شهر عین العرب (کوبانی) است و آنکارا با این اقدام دو هدف را دنبال می کند، اول ضربه زدن به ارتباط منطقه عفرین با المالکیه حسکه و منطقه استقرار نیروهای حمایت از کردهاست که در این صورت دو بخش مهم را از یکدیگر جدا می کند و هدف دوم این که سقوط عین العرب زمینه تماس داعش در حلب با گروه های دیگر در رقه، جاده تل ابیض و مناطق واقع در مرز ترکیه را فراهم می سازد.
وی با ابراز شگفتی از ادعای ترکیه درباره این که نمی خواهد عین العرب (کوبانی) سقوط کند، خاطر نشان کرد: عین العرب و الیعربیه از مناطقی هستند که تروریست های داعش در کمال امنیت در آن استقرار یافتند، در حالی که هواپیماهای ائتلاف هیچگونه حمله ای به آنان نکردند.

معامله پشت پرده ائتلاف آمریکا با ترکیه
این کارشناس سوری افزود: خودداری ائتلاف از حمله به داعش در کوبانی براساس معامله ای پشت پرده صورت گرفته و بهایی است که ائتلاف به ترکیه برای ورود به جنگ علیه داعش داده است.
خیر بیک با اشاره به حملات هوایی ائتلاف علیه داعش گفت: هواپیماهای ائتلاف مواضع داعش در مناطق فرودگاه، پادگان لشکر 17 ، ورزشگاه و ارتباطات را هدف قرار دادند که از مدتی قبل تخلیه شده بود.
وی افزود: در مناطق البوکمال، المیادین و الراشدیه و دیگر مناطق استان دیر الزور سوریه نیز تروریست ها سه روز قبل از بمباران جنگنده های ائتلاف، عقب نشینی کرده بودند به همین دلیل هزینه حملات هوایی ائتلاف با تعداد به هلاکت رسیدگان داعش متناسب نیست.
خیر بیک تأکید کرد: جنگنده های آمریکا فقط به ظاهر در حال بمباران داعش هستند و با هدایت آنان به مکانی دیگر به مواضع واقعی ولی خالی از عناصر داعش حمله می کنند لذا چنین حملاتی فقط برای فشار به داعش برای رفتن به مواضع کردها برای جنگیدن با آنان است.

پربیننده ترین خبرها