تحلیل رسانه‌های صهیونیستی از پاسخ حزب الله

تحلیل رسانه‌های صهیونیستی از پاسخ حزب الله
سه شنبه 30 دی 1393 - 12:41

رسانه های رژیم صهیونیستی همچنان در حال گمانه زنی درباره پاسخ حزب الله لبنان به اقدام تجاوزکارانه اخیر این رژیم علیه نیروهای مقاومت هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از "المنار" ارتش رژیم صهیونیستی اقدامات امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است، که از جمله آنها جلوگیری از نزدیک شدن شهرک نشینان به مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است. 
برخی منابع نظامی رژیم صهیونیستی در خصوص واکنش حزب الله به علمیات قنیطره همه احتمال ها و سناریوها را وارد دانسته اند؛ از جمله شلیک موشک، بمب گذاری و انواع عملیات نظامی دیگر.
به گفته این منابع ارتش رژیم صهیونیستی برای مهار واکنش حزب الله یک سری تدابیر امنیتی را درطول مرز فلسطین اشغالی با لبنان وجولان اتخاذ کرده است.

منابع مزبور به شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفتند: پیش بینی می شود حزب الله واکنش سختی به عملیات قنیطره داشته باشد، و همه گزینه ها مطرح  است از جمله به اسارت گرفتن سربازان و شهرک نشینان".
این منابع خاطرنشان کرده اند که به ساکنان شهرک های مرزی دستور داده شده است برای در امان ماندن از عملیات احتمالی حزب الله برای به اسارت گرفتن شهرک نشینان از خط مرزی با لبنان دور شوند. 
شبکه 10تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی خود نوشت: سوالی که اکنون  مطرح است اصل واکنش حزب الله نیست بلکه زمان، مکان ونحوه این واکنش است. 
این منابع افزودند: نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با همه شاخه های آن در داخل وخارج [فلسطین اشغالی] برای مقابله با هر گونه عملیات انتقام جویانه حزب الله در حالت آماده باش قرار دارند.
منابع مزبور اعتراف کردند که این مسأله (عملیات قنیطره) عبور از قواعد درگیری میان رژیم صهیونیستی وحزب الله به شمار می رود. و این رژیم در مقابل گونه دیگری از قواعد درگیری قرار گرفته است و طرف مقابل (حزب الله) تلاش می کند در این زمینه با اسرائیل تصفیه حساب کند.
از سوی دیگر روزنامه هارتص به نقل از منابع امنیتی خود نوشت: این حمله یک رویداد دراماتیک محسوب می شود که می تواند منجر به وخیم شدن اوضاع امنیتی در شمال [فلسطین اشغالی] شود.
این روزنامه افزود: پیامدهای عملی این حمله ممکن است ابعاد گسترده ای داشته باشد.
هارتص افزود: حزب الله معتقد است که با عملیات قنیطره به نوعی به چالش کشیده شده است و ناگزیر از پاسخ به این عملیات است " تا در افکار عمومی هواداران اش ضعیف تلقی نشود."
هارتص خاطرنشان کرد: حزب الله احتمالا پاسخ به این حمله را تا زمان فراهم شدن شرایط برای اتخاذ گزینه های مورد نظرش به تاخیر می اندازد؛ گزینه هایی مانند حمله به اهداف اسرائیل در خارج [فلسطین اشغالی] یا حمله به اسرائیل از خاک سوریه (جولان) یا انجام یک عملیات بزرگ ضد اسرائیل در مرز با لبنان یا در وسط اسرائیل.
این روزنامه افزود: پاسخ اسرائیل به واکنش حزب الله نیز بر پایه سطح واکنش حزب الله و نتایج آن اتخاذ خواهد شد.
روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: سوال مهم تر درباره واکنش حزب الله به عملیات قنیطره، به زمان آن مربوط می شود. درست است که حزب الله قصد ندارد باعث تشدید اوضاع نشود اما از رفتارهای اخیر این حزب و از موضع گیری های هفته  گذشته سید حسن نصر الله بر می آید که حزب الله قصد دارد موازنه قوای جدیدی را پدید آورد. به این معنا که ارتش اسرائیل در چند هفته آینده با بمبی که نزدیک مرز با سوریه یا در  مزارع شبعا در مرز با لبنان کار گذاشته خواهد شد، مواجه می شود.
به نوشته یدیعوت، احتمال دیگر حمله موشکی به شهرک ها درجولان یا حمله به تجهیزات نظامی ارتش در منطقه با استفاده از موشک های ضد تانک است. حمله به اهداف اسرائیل در خارج فلسطین اشغالی نیز احتمال واردی است.

یدیعوت درباره سناریوی واکنش حزب الله به حمله قنیطره و واکنش بعدی رژیم صهیونیستی نوشت: حمله به حزب الله در جولان تا حد زیادی شبیه به سناریوی یک مانور نظامی برای شبیه سازی تشدید احتمالی اوضاع در جبهبه شمالی است: بر پایه این سناریو، اسرائیل دست به یک حمله دقیق ومشخص ضد مسؤولان ارشد حزب الله می زند، وآنگاه بازی جنگ آغاز می شد زیرا حزب الله در جولان یا در مرزهای لبنان واکنش نشان می دهد و یا در حالت بدتر به اسرائیل حمله موشکی می کند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز در مقابل پاسخ شدیدی به حمله حزب الله نشان می دهد تا مانع تشدید اوضاع شود. با این حال ممکن است مسأله به  این جا ختم نشود و به جنگ میان دو طرف منجر شود.
یدیعوت آحارونوت افزود: این سناریو به حمله اخیر به غزه شبیه است البته با این تفاوت که توانمندی های نظامی حزب الله آن دو را از هم متمایز می کند.

به نوشته یدیعوت مرجع تصمیم گیری درباره حمله به نیروهای مقاومت در قنیطره ممکن است به این تحلیل رسیده بود که منفعت حزب الله در این است که به این حمله واکنش شدیدی نشان ندهد. این تحلیل البته ممکن است درست یا غلط باشد.
روزنامه معاریو هم نوشت: پاسخ به این سوال که آیا حمله به حزب الله در قنیطره ارزش مخاطره کردن و آغاز یک جنگ را دارد فعلا زود است؛ و پاسخ آن تنها بعد از پاسخ حزب الله که قطعی هم شده است، مشخص می شود.
این روزنامه افزود: حزب الله تمایلی به واکنش فوری ندارد، زیرا احتمال های مختلف را به دقت ارزیابی می کند. حزب الله تا حد امکان از انجام عملیات در مرز با لبنان اجتناب خواهد کرد زیرا بیم آن را دارد که چنین عملیاتی باعث بروز جنگ شود؛ در عین حال همچنان انجام چنین عملیاتی احتمال واردی است.لذا احتمال معقول تر آن است که واکنش حزب الله از خاک سوریه باشد، مانند حمله موشکی به یکی از شهرکها و یا مواضع ارتش در جولان و یا بمب گذاری .. امیدواریم کسی که با بر هم زدن قواعد درگیری تصمیم حمله به حزب الله در قنیطره را اتخاذ کرد، پشیمان نشود و بعدا معلوم نشود که تصمیم ماجراجویانه ای اتخاذ کرده است.

پربیننده ترین خبرها