تشکیل کمیته عالی امنیتی در یمن

تشکیل کمیته عالی امنیتی در یمن
شنبه 18 بهمن 1393 - 23:00

العالم - حوثی ها امروز (شنبه) تشکیل کمیته عالی امنیتی را برای اداره امور یمن تا زمان تشکیل شورای ریاست جمهوری اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شاهدان عینی از تظاهرات مردم یمن به دعوت سازمان های حقوقی و جوانان خبر می دهند که در پی اعلامیه قانون اساسی توسط حوثی ها انجام شد و در پی آن حضور افراد مسلح جنبش انصارالله در صنعا پررنگ تر شده است.

کمی پس از اعلام تشکیل کمیته امنیتی در یمن، یک بمب در ورودی جنوبی قصر ریاست جمهوری این کشور که در اختیار حوثی هاست منفجر شد که بر اثر آن یک نظامی کشته و یک شهروند یمنی نیز زخمی شدند.

حوثی ها دیروز (جمعه) در بیانیه اول خود که کمی پس از انحلال پارلمان یمن منتشر شد اعلام کردند که کمیته امنیتی یمن در میان 18 عضو خود وزرای دفاع و کشور دولت هادی را نیز دارد و تا زمان تشکیل شورای ریاستی، امور کشور را اداره خواهد کرد.

ریاست کمیته امنیتی یمن را سرلشکر "محمود الصبیحی" وزیر دفاع دولت هادی به عهده دارد.

تشکیل کمیته عالی امنیتی یمن چند ساعت پس از صدور اعلامیه قانون اساسی توسط حوثی ها انجام شد که بر اساس آن پارلمان یمن منحل و به جای آن مجلس ملی تشکیل می شود تا زمینه برای تشکیل شورای ریاستی و سپس دولت وحدت ملی برای مرحله انتقالی به مدت دو سال فراهم شود.

پس از نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا با مسوولانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مونیخ، یک مسوول بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که واشنگتن با ایجاد شورای ریاستی در یمن مخالف است.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از خلا سیاسی یمن و تاثیر آن بر ثبات منطقه، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست تا رایزنی های خود را با تمام طرف های یمنی افزایش دهند.

این مقام آمریکایی گفته است: آمریکا علاوه بر اعضای شورای همکاری خلیج فارس با سایر هم پیمان ها و نیز سازمان ملل در حال رایزنی بوده و امیدوار است که عربستان با توجه به نفوذش در منطقه و کمک های مالی که به یمن دارد نقش اساسی در حل بحران این کشور ایفا کند.

کری با وزرای خارجه بحرین، عمان، قطر، امارات و معاون وزیر خارجه عربستان دیدار کرده است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را از اوضاع یمن ابراز و تهدید کرده است که درصورت از سر گرفته نشدن مذاکرات برای خروج یمن از بحران، این کشور تحریم خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها