تفاوت روش عربستان با اسرائیل در مقابله با ایران

تفاوت روش عربستان با اسرائیل در مقابله با ایران
سه شنبه 19 اسفند 1393 - 16:11

یک سایت خبری صهیونیستی با اشاره به روش متفاوت این رژیم و عربستان در خصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: عربستان خود را برای توافقنامه احتمالی ایران و گروه 1 + 5 آماده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "المصدر" روز سه شنبه در مطلبی تأکید کرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برخلاف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مخالفت علنی با هسته ای شدن ایران نپرداخت و به جای آن ائتلافات منطقه‌ای خود را تقویت کرد تا مانع پیشرفت جمهوری اسلامی ایران شود.
المصدر با اشاره به روابط اقتصادی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران نوشت: ائتلاف و روابط عربستان با امارات و بحرین مستحکم است ولی عمان و قطر نمی‌خواهند که روابط سودآور خود با تهران را تیره کنند، و ملک سلمان در این برهه فشارهایی را به عمان و قطر برای همراهی با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دوری از ایران اعمال می کند .
المصدر درباره تحولات یمن و قدرت گرفتن انقلابیون در این کشور تأکید کرد: یمن امروز به میدان رقابت کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است و سیطره انصارالله بر اکثر مناطق شمالی این کشور خصوصاً صنعاء  - پایتخت – باعث شد که عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج سفارتخانه‌های خود را به شهر جنوبی عدن منتقل کنند زیرا "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن در عدن به سر می برد. افتتاح مسیر هوایی تهران – صنعاء در ماه فوریه گذشته نشان می‌دهد که ایران توانست جای پایی برای خود در همسایه جنوبی عربستان باز کند .
المصدر از مصر به عنوان متحد اصلی عربستان نام برد و خاطرنشان کرد: نظام ریاض نقش مهمی در روی کارآمدن "عبدالفتاح سیسی" ایفا کرد و ملک سلمان هفته گذشته با سیسی برای یکسان کردن دیدگاه های دوجانبه درباره مسائل منطقه خصوصاً مساله ایران دیدار کرد، ولی مصر شدیداً مشغول حملات تروریستی در خاک خود است لذا بعید به نظر می رسد که به عربستان در نزاعش با ایران کمک کند.
این سایت خبری با بیان اینکه روابط عربستان و عراق طی سالها خوب نبوده است، تأکید کرد: عراق از زمانی طولانی متحد کشورهای عربی میانه رو محسوب نمی شود و عربستان پیش بینی می کند که ایران بزرگترین پیروز میدان جنگ با داعش باشد، زیرا به عراق در مبارزه با این گروه تروریستی کمک می کند و عربستان معتقد است که حمایت ایران از عراق در مبارزه با داعش به معنای مشارکت ایران در تصمیم گیری های عراق خواهد بود.
المصدر با اشاره به حضور ایران در سوریه خاطرنشان کرد که عربستان همچنان امیدوار است که نظام سوریه سرنگون شود . عربستان اموال کلانی را به ارتش لبنان برای مبارزه با حزب الله در صورت لزوم ، اعطا کرده است و ملک سلمان اخیراً با عبدالله دوم پادشاه اردن و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد .
المصدر پاکستان را به عنوان متحد اصلی عربستان معرفی کرد و نوشت: پاکستان تنها کشور اسلامی است که سلاح هسته ای دارد و عربستان در طول سال ها بخشی از هزینه های برنامه هسته ای پاکستان را تأمین می کرد و هم اکنون می خواهد که از کمک های هسته ای پاکستان برای مقابله با ایران بهره مند شود، و در همین راستا "نواز شریف" نخست وزیر پاکستان به درخواست ملک سلمان اخیراً به عربستان سفر کرد و شبکه فاکس نیوز نیز احتمال می دهد که این سفر بیانگر تصمیم عربستان برای رقابت هسته ای با ایران باشد.
المصدر همچنین به تحقیقات جدید در خصوص واردات گسترده سلاح توسط عربستان اشاره کرد و نوشت: از سوی دیگر مؤسسه تحقیقاتی آی اچ اس (IHS) اعلام کرد که عربستان بزرگترین وارد کننده اسلحه در جهان است. هزینه های نظامی عربستان در سال 2014 بیش از 50 درصد افزایش یافت و به 6 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید.

پربیننده ترین خبرها