تکذیب دستیابی به توافق اولیه در مذاکرات هسته ای

تکذیب دستیابی به توافق اولیه در مذاکرات هسته ای
يکشنبه 9 فروردين 1394 - 20:17

لوزان (العالم) – یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس در گفت و گو با خبرنگار العالم دستیابی به هرگونه توافق اولیه در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، برخی منابع خبری غربی عصر یکشنبه از توافق اولیه ایران و گروه 5+1 برسر برخی موضوع های مورد مذاکره در سوییس خبر داده بودند.

خبرنگار اعزامی شبکه خبری "العالم" گزارش کرد، گفت و گو میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک درباره موضوع اتمی ادامه دارد و تا فردا تمدید شد.

وی افزود، در صورت رفع موانع، توافق روز دوشنبه یا سه شنبه اعلام خواهد شد.  

براساس این گزارش پیش بینی می شود وزیر امور خارجه انگلستان برای دیدار با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در یک یا دو ساعت آینده وارد لوزان شود که این پس از پایان ملاقات ظریف با همتای چینی اش می باشد.

همچنین دیدار چهار جانبه میان "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، همتایان آلمانی و فرانسوی وی یا "فدریکا موگرنی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد. 

منابع نزدیک به مذاکرات گزارش خبرگزاری "آسوشیتدپرس" درباره توافق پیرامون انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج را تکذیب کرده و گفتند توافقی در این زمینه انجام نشده است.

خبرنگار العالم گزارش کرد : دو مانع اصلی که موضوع پژوهش و توسعه و تحریم ها است همچنان مانع اصلی در مسیر مذاکرات به شمار می آید، البته پیشرفتی در این زمینه حاصل شده و بالطبع نشست وزرا که امشب پس از رسیدن وزرای خارجه انگلستان و روسیه برگزار خواهد شد مرهون تصمیم گیری سیاسی برای رفع این دو مانع اصلی می باشد.   

به نظر می رسد درباره اموری دیگر مانند "فوردو" راه حل هایی روی میز قرار دارد و امکان زیادی برای حل این مسائل موجود است به همین دلیل مذاکرات در برابر پیشرفتی بزرگ در مذاکرات قرار گرفته است.

درهمین حال "عباس عراقچی" در گفت و گو با خبرگزاری روسیه گفت، امکان دستیابی به توافق بیش از 50 درصد است.

"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه نیز گفت، پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی در پاسخ به امکان حصول توافق گفت، امیدواری برای رسیدن به توافق وجود دارد؛ اما باید شکاف های باقی مانده در برابر مذاکرات را پر کرد.

کری نیز سفر به بوستن و وزرای خارجه آلمان و فرانسه سفر به قزاقستان را به تعویق انداختند.

این نشانه ای جدید است که نشان می دهد مذاکرات تا روز فردا دوشنبه ادامه خواهد یافت.

منابع اروپایی نیز گفتند که مذاکرات تا فردا ادامه دارد.

خبرنگار العالم گفت، ما در برابر گفت و گویی مستمر قرار داریم، اگر موانع رفع شود توافق روز دوشنبه یا سه شنبه اعلام خواهد شد.

درشرایطی که مذاکرات بین هیات ایرانی و 5+1 به صورت طبیعی ادامه دارد ، برخی منابع و رسانه های غربی تلاش می کنند با انتشار اخبار ضد و نقیض و غیر صحیح برروند گفت و گوها اثر بگذارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها