روزنامه نگار انگلیسی خاطرنشان کرد:

موفقیت عربستانی‌ها در ویران کردن خاورمیانه !

موفقیت عربستانی‌ها در ویران کردن خاورمیانه !
دوشنبه 17 فروردين 1394 - 11:21

روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی تأکید کرد، باقی ماندن خاورمیانه در وضعیت کنونی و ادامه درگیری‌ها و جنگ‌ها به نفع برخی طرفها مانند برخی کشورهای عربی است، و عربستان سعودی در رأس آنها قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "پاتریک کوکبرن" در روزنامه "ایندیپندنت" نوشت: شگفت‌آورترین مسأله در تحولات اخیر منطقه تلاش عربستان برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای در منطقه با استفاده از قدرت نظامی است؛ کشوری که نقش آن در درگیریهای مختلف کنونی مشخص است.
وی افزود: عربستان حملات هوایی ویرانگری را آغاز کرده است و در سوریه نیز با ترکیه از گروه های افراطی که تحت فرماندهی "جبهه النصره" شاخه القاعده در سوریه هستند حمایت می کند. النصره اکنون استان ادلب در شمال غربی سوریه را تحت کنترل درآورده است.
کوکبرن خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و همپیمانانش می دانند که حملات هوایی بدون داشتن یک شریک نظامی در صحنه نبرد، آنان را به هدف مورد نظرشان نمی رساند؛ البته باید توجه داشت که اگر عربستان به یمن نیروی زمینی اعزام کند وارد باتلاقی مانند عراق و افغانستان خواهد شد.
کوکبرن درباره دلیل دخالت نظامی عربستان در یمن نوشت: بیشترین دلیل این امر مربوط به سیاستهای داخلی عربستان است، "مضاوی الرشید" استاد عربستانی در یکی از دانشگاه های لندن می گوید که "محمد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان و فرزند پادشاه سعی دارد که کشورش را به قدرت مطلق شبه جزیره عربستان تبدیل کند، و از طریق انجام عملیات نظامی در یمن برای خود عنوانی نظامی یعنی "نابود کننده شیعیان و حامیان ایرانی آنها در یمن" دست و پا کند.
کوکبرن همچنین به نقش گسترده عربستان در حمایت از شاخه القاعده در سوریه اشاره کرد و گفت: "جمال خاشقجی" روزنامه نگار عربستانی و مشاور دولت در گفتگویی با روزنامه نیویورک تایمز اذعان کرد که عربستان و ترکیه از جبهه النصره و دیگر گروه ها برای سیطره بر ادلب حمایت کردند، و هماهنگی و همکاری سازمانهای اطلاعات عربستان و ترکیه هیچگاه به خوبی اکنون نبوده است.
این روزنامه نگار انگلیسی اظهار داشت: مسأله عجیب این است که توجه چندانی به این اعتراف آشکار عربستان به حمایت از گروه‌های مسلح، نشده است.
کوکبرن خاطرنشان کرد: عربستان نخستین کشور پادشاهی نیست که فکر می کند از طریق انجام جنگهای خارجی کوتاه مدت می‌تواند به پیروزی دست یابد؛ در سال 1914 پادشاهان آلمان، روسیه، امپراتوری اتریش و مجارستان نیز چنین تفکراتی داشتند ولی در نهایت همگی ناکام ماندند.
وی گفت: شاید در نهایت سعودی‌ها دریابند که در زمینه ویران کردن منطقه خاورمیانه، بهتر از هر طرف دیگری فعالیت کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها