اتاق عملیات مشترک عراق و کردستان ضد داعش

اتاق عملیات مشترک عراق و کردستان ضد داعش
سه شنبه 18 فروردين 1394 - 21:45

نخست وزیر عراق در سفر به اربیل، از طراحی برنامه ای مشترک با مسؤولان منطقه کردستان این کشور برای آزادسادسازی استان نینوا خبر داد.

خبرنگار شکبه العالم گزارش داد، "حیدر العبادی" تاکید کرد که با دولت محلی کردستان عراق در خصوص گشایش افق همکاری نظامی و امنیتی و اقتصادی به توافق رسیده است.
العبادی، دوشنبه شب در راس هیأتی بلندپایه از وزیران، به اربیل رفت و با "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرد.
نخست وزیر عراق، در این سفر درباره مسائل مختلف به ویژه مسائل امنیتی و تشکیل اتاق عملیات مشترک به منظور آزادسازی موصل، با مسؤولان کُرد گفت وگو کرد.

"حیدر العبادی" در کنفرانس خبری مشترک با "مسعود بارزانی" گفت: برای همکاری و هماهنگی در خصوص نقشه مشترکِ آزادسازی نینوا، به اربیل آمده ایم. تجاوز به نینوا، نه به نفع دولت فدرال عراق است نه به نفع منطقه کردستان؛ نینوا، از آنِ مردم نینواست و باید جهت حفظ منافع همه شهروندان نینوا، برای آزادی آن همکاری کنیم.

در این سفر، مهم ترین مسائل حل نشده در زمینه اقتصادی از جمله بودجه و موضوع نفت و گاز نیز بررسی شد، و دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند که روابط منطقه کردستان عراق و دولت بغداد، در جهت صحیح و در راستای اتحاد ضد دشمن مشترک پیش می رود.
بارزانی در این زمینه گفت: دیدگاه ها، همسان بود و به توافق ها و تفاهم هایی در جهت همکاری مشترک و به کارگیری همه اقدامات لازم برای تامین منافع کشور و آزادسازی عراق به توافق رسیدیم.

ناظران سیاسی، این دیدار را از نظر زمان بندی، با توجه به همزمانی با پیروزی های عراق ضد داعش و ضرورت وحدت رویه سیاسی عراق در برابر جامعه جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار دانستند.

"علاء الطائی" تحلیل گر سیاسی عراقی در این خصوص به شبکه العالم گفت: امروز، همان طور که از العبادی و بارزانی شنیدیم، افق های تازه ای گشوده شده و زمینه حل بحران سیاسی و بحران های مالی و اقتصادی میان دولت فدرال و منطقه کردستان فراهم شده است و این مساله، تاثیر مثبتی بر حل بحران امنیتی عراق خواهد گذاشت و آزادسازی عراق را میسر خواهد کرد.

سفر العبادی به اربیل، نشان از اهمیت جغرافیایی کردستان عراق با مناطق اشغال شده توسط داعش دارد، زیرا این منطقه از سه محور اساسی با مناطق اشغالی عراق هم مرز است.

این سفرِ نخست وزیر عراق، زمینه اتحاد طیف های مختلف عراق را فراهم می کند و راهی به سوی حل مشکلاتِ باقی مانده و تهیه برنامه ای مشترک برای آزادسازی موصل در اسرع وقت می گشاید و همه این اتفاقات مثبت، مردم عراق را به آینده ای روشن امیدوار کرده است.

7-11:30
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها