رئیس جمهور عراق در مراسم سالگرد شهادت شهید محمد باقر صدر

فؤاد معصوم: صدام، با ترور شهید صدر، قبر خود را کند

جمعه 21 فروردين 1394 - 18:36

مردم عراق، همزمان با سالروز سقوط رژیم صدام، سی و پنجمین سالروز شهادت محمد باقر صدر اندیشمند مسلمان و مرجع تقلید بزرگ شیعیان عراق را با حضور علما و شخصیت های ادیان و مذاهب مختلف گرامی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شهید محمد باقر صدر، که به سبب مواضع ضد بعثی و اندیشه های روشنگرش معروف بود، سرانجام پس از صدور فتوای معروفِ تحریم پیوستن به حزب بعث، به همراه خواهرش بنت الهدی صدر، توسط رژیم صدام به شهادت رسید.

اما سرانجام 30 سال پس از اعدام محمد باقر صدر، دقیقا در سالروز شهادت این مرجع تقلیدد، رژیم صدام سقوط کرد و سیره و سخنان شهید صدر به عاملی برای وحدت مردم عراق تبدیل شد.

"فؤاد معصوم" رئیس جمهوری عراق در مراسم گرامیداشت شهادت محمد باقر صدر، گفت: صدام، با شهید کردن شهید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر، جنایت را به اوج رساند، اما با ارتکاب این جنایت، با دست خود، سنگ قبر خود را کند و به زنجیره ای طولانی از جنایت هایش ضد ملت عراق پایان داد.

"حیدر العبادی" نخست وزیر عراق نیز در سخنانی در این مراسم تأکید کرد که شهید صدر توانست جنبشی اسلامی پایه ریزی کند که ضد اندیشه های رژیم مقبور صدام ایستاد.

وی سپس درباره هرگونه تعرض به حاکمیت عراق و اعضای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) هشدار داد و تاکید کردند که "اینان، ادامه دهنده راه شهید صدر بودند و توانستند در برابر حملاتی که به عراق می شود، بایستند."

العبادی خاطر نشان کرد: در چارچوب حاکمیت و وحدت عراق، با تمام وجود از فرزندان برومند عراق حمایت می کنیم؛ آشکارا می گویم که بسیج مردمی، از شیعیان، سنی ها، ایزدی ها، مسیحی ها، ترکمن ها، شبک ها و همه طیف های عراقی تشکیل شده است و ما از این تشکل حمایت می کنیم و به این حمایت ادامه خواهیم داد.

شرکت کنندگان در این گرامیداشت، تاکید کردند همان دستی که محمد باقر صدر را به شهادت رساند، اکنون در حال ترور اندیشمندان و علما هستند و با صهیونیسم و امپریالیسم جهانی در ارتباطند.

"ناجحه الامیری" رئیس بنیاد شهید در عراق، در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: ترور و تبعید و به حاشیه راندن علما، توطئه بود، توطئه ای که بعید نمی دانم توطئه جهانی باشد که دست های صهیونیسم و امپریالیسم جهانی هم در آن دخیل بوده است و هدف آن، نابود کردن انقلاب اسلامی و سرکوب پیروان قیام حسینی بوده باشد.

آیت الله شهید محمد باقر صدر، در تاریخ 9 آوریل 1980، شبانه به همراه خواهرش آمنه صدر، معروف به بنت الهدا، به دستور صدام به ضرب گلوله اعدام شد. سپس برق تمام شهر نجف اشرف قطع شد و عناصر امنیتی رژیم بعث، در تاریکی به خانه محمد صادق صدر ریختند و او را با خود به ساختمان استانداری نجف اشرف بردند. در آن جا رئیس پلیس نجف به او گفت: این، پیکر محمد باقر صدر و خواهرش است که اعدام شده اند، از شما می خواهیم با ما بیایید تا آن ها را دفن کنیم.
محمد صادق صدر از آن ها خواست که اجازه دهند پیکر دو شهید را ببیند، وقتی آن ها را دید، چهره شهید محمد باقر، به خون آغشته بود و آثار شکنجه در تمام چهره هر دو شهید نمایان بود.

10-07:48

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها