کارتر ازراه سرزمین های اشغالی به غزه می رود

کارتر ازراه سرزمین های اشغالی به غزه می رود
يکشنبه 6 ارديبهشت 1394 - 20:10

العالم - جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا روز پنجشنبه برای دیدار با مسوولان جنبش مقاومت اسلامی حماس به غزه سفر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری العالم یک منبع امنیتی فلسطینی که خواست نامش فاش نشود گفت که کارتر روز پنجشنبه از گذرگاه بیت حانون که تحت سیطره رژیم صهیونیستی است وارد نوار غزه خواهد شد و با مسوولانی از حماس دیدار خواهد کرد.

ماهر ابوصبحه مدیر اداره گذرگاهها در غزه گفت که یک هیات امنیتی به همراهی مدیر دفتر کارتر طی ساعات آینده از طریق گذرگاه بیت حانون به غزه می آیند تا هماهنگی و زمینه سازی های لازم برای دیدار کارتر را فراهم کنند.

نشریه صهیونیستی یدیعوت آحرنوت در سایت الکترونیکی خود نوشت که کارتر روز سی ام آوریل جاری برای دیدار سه روزه به اراضی اشغالی و مناطق تحت سلطه فلسطینی ها یعنی کرانه باختری و باریکه غزه سفر خواهد کرد.

این نشریه می افزاید: اسرائیل قرار است که رسما دیدار کارتر را تحریم کند اما مانع ورود او به اراضی اشغالی و باریکه غزه نخواهد شد.

کارتر عضو بارز مجموعه داوران بین المللی است که از روسای جمهور و نخست وزیرهای اسبق کشورها تشکیل شده است.

وی در سال 2002 به دلیل پیشنهاد راه حل هایی برای درگیری های بین المللی و و حمایت از دمکراسی، حقوق بشر و رشد اقتصادی و اجتماعی که توسط مرکز تحت اداره اش انجام شد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

کارتر در سال های گذشته  با تعدادی از سران حماس از جمله خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی و اسماعیل هنیه نخست وزیر سابق حماس دیدار کرده است.

وی در سال 2009 و بعد از اتمام جنگ اول اسرائیل به غزه رفت و با اسماعیل هنیه دیدار کرد.

از زمان پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در 26 آگوست گذشته تعدادی از مسوولان بین المللی و وزاری خارجه بعضی کشورهای اروپایی از جمله بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و تونی بلر فرستاده کمیته چهارجانبه صلح بین المللی به غزه سفر کرده اند.

نام جیمی کارتر به خاطر فعالیت های او برای نزدیک ساختن هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی و اعراب از سه دهه پیش تاکنون مطرح است.

پیمان کمپ دیوید میان مصر و رژیم اشغالگر قدس با میانجیگری کاخ سفید دردوران ریاست جمهوری کارتر میان قاهره و تل آویو منعقد شد.

این پیمان پس از دوازده روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری ایالات متحده در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های مقام ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا است نهایی شد و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با حضور جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا در کاخ سفید به امضا نهایی رسید. پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و رژیم اشغالگر قدس انجامید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها