واکنش تند وزارت خارجه عراق به طرح کنگره آمریکا

واکنش تند وزارت خارجه عراق به طرح کنگره آمریکا
پنج‌شنبه 10 ارديبهشت 1394 - 11:37

العالم ـ وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه با ابراز مخالفت شدید با پیش نویس طرح کنگره برای تعامل با اهل سنت و کردها به عنوان دو دولت مستقل، این امر را ضربه به حاکمیت و وحدت عراق دانست.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سومریه نیوز، وزارت خارجه عراق در بیانیه ای تاکید کرد که با پیش نویس طرح ارایه شده در کنگره آمریکا به شدت مخالفت است زیرا به حاکمیت عراق ضربه می زند و آشکارا وحدت ملی عراق را هدف قرار می دهد. هرگونه کمکی که به عراق در جنگ ضد تروریسم ارایه می شود، باید در آن اصول روابط بین الملل که برپایه احترام متقابل به حاکمیت کشورها و ضرورت تعامل با دولت مرکزی استوار است، رعایت شود.

در این بیانیه آمده است: عراق بر ادامه ایجاد روابط همکاری راهبردی با آمریکا بویژه درخصوص مبارزه با تروریسم تاکید دارد اما جزییات پیش نویس طرح در کنگره به اصول ایجاد رابطه همکاری راهبردی با آمریکا ضربه می زند.

دولت عراق روز چهارشنبه با ابراز مخالفت با طرح پیش نویس ارایه شده در کنگره آمریکا درخصوص تعامل با کردها و اهل سنت به عنوان دو دولت، تاکید کرد که این امر به چنددستگی های بیشتر در منطقه منجر خواهد شد و خواستار انصراف کنگره از پی گیری این پیش نویس شد.

 کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار بود روز چهارشنبه، 9 اردیبهشت ماه، درباره این پیش نویس رای گیری کند؛ هدف از این طرح آن است تا کمکهای آمریکا به طور مستقیم به اهل سنت وکردها برسد و با آنها به عنوان دو دولت برخورد شود.

سفارت آمریکا در بغداد نیز روز چهارشنبه ادعا کرد که سیاست آمریکا در قبال عراق تغییر نکرده است و حمایت و تایید خود را از عراق واحد ابراز کرد. سفارت آمریکا در بغداد گفت که طرح ارایه شده در مجلس نمایندگان آمریکا به هیچ قانونی مستند نیست و مدعی شد که این طرح بازتاب سیاست و مواضع آمریکا نیست.

 سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا روز دوشنبه (7 اردیبهشت) در طرحی،‌ خواستار به رسمیت شناخته شدن کشوری برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند.

در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه 715 میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. حداقل 25 درصد این بودجه به نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خواهد یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها