هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در یمن
جمعه 11 ارديبهشت 1394 - 21:55

تداوم حملات هوایی عربستان سعودی به یمن و جلوگیری از ورود کمک های بشردوستانه بویژه سوخت برای انتقال مواد غذایی و دارو به مناطق مختلف باعث شده تا این کشور در معرض فاجعه ای انسانی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان ملل متحد خواستار از سرگیری ارسال به یمن شده است زیرا برنامه جهانی غذا به علت کمبود سوخت مجبور به توقف توزیع مواد غذایی در برخی مناطق یمن شده است.

با گذشت پنج هفته از آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن، همچنان برنامه ارسال کمک برای شهروندان یمنی به دلیل ادامه حملات و فشردگی آن به مرحله اجرا در نیامده است.

این در حالی است که هفت و نیم میلیون نفر یعنی یک سوم ساکنان یمن درگیر تبعات  درگیریها هستند و سازمان بهداشت جهانی روز جمعه از افزایش آمار تلفات دراین کشور فقیر خبر داد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره وضعیت حاکم بر یمن از 19 مارس تا 27 آوریل جاری آورده است: سازمان های بهداشتی و پزشکی از کشته شدن 1244 نفر و زخمی شدن 5044 نفر دیگر خبر داده اند.

این خبرگزاری هشدار داد: در صورت ادامه حملات، بیشتر مسیرهای ارتباطی صنعا به مناطق تعز، عدن ، الضالع و لحج (واقع در جنوب یمن ) مسدود  و به دنبال آن امکان توزیع دارو نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.

بحرانی شدن وضعیت انسانی یمن، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را نیز واداشته تا  زنگ خطر را به صدا درآورد. وی روز پنجشنبه از همه گروهها خواست تا برای ایمن ماندن سازمان ها و نهادهای امدادرسان تضمین بدهند بدهند.

بان کی مون بار دیگر خواستار اعلام آتش بس فوری و آتش بس انسانی شد.

وی همچنین خواهان از سرگیری فوری واردات سوخت به یمن برای جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت مصیبت بار انسانی در این کشور شد.

بان کی مون افزود: نهادهای بهداشتی یمن در حال از بین رفتن و ارایه خدمات بهداشتی و مخابرانی در آستانه قطعی کامل قرار دارد و در صورت عدم تهیه و از سرگیری ارسال سوخت عملیات بشردوستانه در روزهای آتی قطع خواهد شد.

وی گفت: حمله به زیرساختهای غیرنظامی از جمله بیمارستانها، انبارهای سازمانهای بشر دوستانه و تاسیسات سازمان ملل قابل قبول نیست و با قوانین بین المللی در تضاد است.

برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه از توقف تدریجی توزیع غذا ناشی از کمبود سوخت خبر داد.

برنامه جهانی غذا افزود: در دو هفته اخیر کمک های غذایی برای 700هزار نفر در مناطق مختلف یمن تهیه شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها