افشای جاسوسی عربستان از مرسی و ارتش مصر

افشای جاسوسی عربستان از مرسی و ارتش مصر
دوشنبه 1 تير 1394 - 11:03

اسنادی که به تازگی در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شده است نشان می دهد که عربستان سعودی از نهاد ریاست جمهوری در دوران محمد مرسی و ارتش مصر جاسوسی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، اسناد ویکی لیکس از نقش سفارت عربستان در مصر پرده برداشت و اینکه چگونه از یک سفارتخانه به آژانس اطلاعاتی تبدیل شده است که از همه چیز در مصر جاسوسی می کند و مصری ها را برای تامین منافع خود به خدمت می گیرد و به یک عامل موثر در سیاست مصر تبدیل می شود.

روزنامه رای الیوم نوشت: براساس این اسناد، سفارت عربستان برای زیر نظر گرفتن همه حوادث در مصر از طریق چهار محور اصلی، امنیتی، سیاسی، رسانه ای و اقتصادی تلاش می کرد.

این اسناد همچنین فاش کرد که بسیاری از سیاستمداران و مبلغان مصری در ازای حمایت مالی به نفع سفارت عربستان فعالیت کرده اند.  

در رابطه با محور سیاسی، سفارت عربستان اوضاع سیاسی مصر و اقدامات سیاستمداران این کشور را زیر نظر داشته و با برخی از آن ها همکاری و از برخی نیز جاسوسی کرده است.

براساس اسناد منتشر شده، سفارت عربستان همچنین اقدامات سران گروه اخوان المسلمین را بلافاصله بعد از انقلاب زیر نظر داشته و از همه اقدامات و تحرکات آن ها جاسوسی کرده و این اقدام با به قدرت رسیدن محمد مرسی، رییس جمهور اخوانی مصر، توسعه یافته است تا جایی که از رییس جمهور و ارتش نیز جاسوسی کرده و برای انجام دادن این کار شخصیت های مصری را به خدمت گرفته است.

یک سند منتشر شده از وزارت خارجه عربستان که در سال 2012 صادر شده و پایگاه ویکی لیکس آن را منتشر کرده نشان می دهد که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر در زمان حکومت محمد مرسی از نهاد ریاست جمهوری به ویژه با شکست گفتگویی که ارتش در 11 دسامبر 2012 به آن دعوت کرده بود، خشمگین بوده است.

پربیننده ترین خبرها