تاثیر حکم مرسی بر گرایش جوانان اخوانی به داعش

تاثیر حکم مرسی بر گرایش جوانان اخوانی به داعش
شنبه 6 تير 1394 - 19:36

العالم - احکام جدید صادرشده در مصر، محافل سیاسی این کشور را با موج جدیدی از نگرانی درباره گرایش جوانان اخوانی به داعش و سراسری شدن خشونت در مصر، مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صدور حکم اعدام در حق محمد مرسی رئیس جمهور اسبق مصر و 90  تن دیگر از اعضای اخوان المسلمین، موج جدیدی از نگرانی درباره ادامه خشونت در منطقه سینا و گرایش جوانان اخوانی به گروهک تروریستی داعش در این منطقه و سراسری شدن خشونت در مصر، ایجاد کرده است.

یکی از شیوخ قبیله السوارکه، (از بزرگ ترین قبایل منطقه سینا) که خواست هویتش فاش نشود، در گفت وگو با سایت "المانیتور" تصریح کرد که صدور حکم اعدام در حق مرسی، تاثیر منفی بر منطقه سینا به جا خواهد گذاشت و اهالی بی گناه این منطقه بهای ادامه خشونت میان ارتش و اخوان المسلمین بر سر قدرت را خواهند پرداخت زیرا صدور این حکم به گسترش خشونت های مسلحانه در سینا منجر خواهد شد.

هرچند گروه موسوم به "انصار بیت المقدس" هوادار داعش با نام "ولایت سینا" بازی گر اصلی خشونت های مسلحانه در منطقه سینا است اما قبیله "سوارکه" تفاوتی بین آنها و اخوان المسلمین قائل نیست.

اهالی قبیله سوارکه معتقدند که نمی توان بین اخوان المسلمین و داعش مرز قائل شد، چرا که درگیری در سینا از زمان برکناری مرسی آغاز شده و اهالی سینا بهای اختلافات سیاسی را که هیچ ربطی به آنها ندارد، می پردازند؛ هر اندازه خشونت بر سر قدرت در مصر افزایش می یابد به همان اندازه افراطی گری جوانان اخوان المسلمین نیز تشدید می شود و به این طریق این جوانان به ابزارهای داعش برای اجرای عملیات تروریستی در سینا تبدیل می شوند و چه بسا این خشونت ها به سراسر مصر کشیده شود.

در همین حال اسلام گرایان، بین اخوان المسلمین و گروه های سلفی و جهادی تشکیل دهنده گروهک ترویستی داعش، اختلاف اساسی قائل هستند، اما یکی از جدا شدگان از گروه های سلفی در صحرای سینا، معتقد است که اخوان المسلمین مولد اصلی کادر گروه های جنگجوی دارای گرایش مذهبی در مصر است.

وی که همچنان به فکر سلفی گری خود پایبند است و هویت خود را فاش نکرده، به المانیتور گفت: جماعت اخوان المسلمین از نظر گروه های سلفی، جماعتی دموکراتیک محسوب می شود که حکم آن با دیگر نظام های سیاسی، تفاوتی ندارد.

این فرد جدا شده از گروه های سلفی افزود: اخوان المسلمین در جذب نیروی انسانی بسیار پیشرفته و ماهر است و این گروه کادر خود را از کودکی با شعارهای جهادی و هدف برپایی خلافت اسلامی تربیت می کند و به همین علت مولد اصلی گروهای سلفی- جهادی است و با بروز اختلافات خشونت آمیز میان اخوان المسلمین و سیاستمداران، جوانان اخوانی فورا شعارهای جهادی را که با آن بزرگ شده اند، مرور می کنند و برای اجرای این شعارهای به ظاهر جهادی، جذب گروه های افراطی می شوند و این گروه ها نیز به بهره برداری از این شرایط می پردازند.

در همین چارچوب المونیتور موج حملات تمسخرآمیز بی نظیر و سازمان یافته هوادارن داعش به حکم اعدام مرسی و هوادارانش و نیز ادامه پایبندی اخوان به حرکت مسالمت آمیز را از طریق توییتر رصد کرده است.

به این ترتیب" ابو عزام الانصاری" یکی از هواداران داعش به دنبال صدور حکم اعدام مرسی و هوادارانش می نویسد: سیاست مسالمت آمیز اخوان المسلمین که اخوانی ها همچنان بر ادامه آن اصرار دارند، رهبران این جماعت را به پای چوبه دار رساند و موجب برائت کامل دشمنان اخوان شد، این رفتار مسالمت جویانه اخوان را، حتی حیوانات هم قبول ندارند".

 از سوی دیگر یک پژوهشگر امور سینا و گروه های مسلح که هویت خود را فاش نکرد به المونیتور گفت: به نظر می رسد که دولت نظامی حاکم بر مصر خواهان ثبات و آرامش برای مصر نیست زیرا بعد از کشتن صدها اخوانی در حادثه میدان رابعه و بازداشت هزاران جوان، اینک محمد مرسی و دیگر رهبران اخوان را به اعدام محکوم کرده است و گویی به جوانان ناراضی و آزرده خاطر عضو اخوان می گوید "رفتار مسالمت جویانه شما بی نتیجه است و باید به خشونت متوسل شوید".

وی می افزاید: حکومت نظامی مصر در حقیقت با در پیش گرفتن این سیاست، برگ برنده های بسیار مهمی تقدیم داعش در سینا کرده و خطاب به این گروهک می گوید: اینک می توانید ناتوانی و ضعف های خود را در زمینه تامین نیروی انسانی در منطقه سینا برطرف کنید و دولت مصر می تواند شمار بیشتری از جوانان سرخورده اخوانی را تقدیم شما کند.
بنابراین داعش که با مشکل نیروی انسانی در سینا برای بمب گذاری و حملات انتحاری مواجه است، اینک در تلاش است جوانان اخوانی قابل اعتماد را برای اجرای جنایات خود جذب کند.

این پژوهشگر معتقد است که شاخه داعش در سینا موسوم به "ولایت سینا" طرح و برنامه های معتددی با تکیه بر شعارهای دروغین جهادی برای جذب جوانان اخوانی در پیش گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها