خوشحالی صهیونیست‌ها از تغییر موضع بی‌سابقۀ هند

خوشحالی صهیونیست‌ها از تغییر موضع بی‌سابقۀ هند
دوشنبه 15 تير 1394 - 19:14

منابع بلندپایه صهیونیست در تل آویو، اعلام کردند که هند برای نخستین بار در تاریخ خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به نفع فلسطینی‌ها رای نداده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، این منابع اقدام اخیر هند در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را  تحولی تاریخی در روابط تل آویو و دهلی توصیف کردند، این درحالی است که هند تا کنون یکی از مهم ترین کشورهایی بوده است که از مساله فلسطین در سازمان کشورهای عدم تعهد و در جهان حمایت کرده است.

به نوشته رای الیوم، این تغییر موضع هند که از گسترش مخفیانه روابط تل آویو با دهلی حکایت می کند، به دنبال تحکیم روابط هند و صهیونیست ها بعد از سفر اخیر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به هند و مشارکت وی در نمایشگاه بین المللی تسلیحات نظامی در دهلی و دیدار وی با برخی مقامات این کشور، صورت گرفت.

منابع صهیونیستی عقیده دارند که نزدیکی بین اسرائیل و هند، دهلی را به مخالفت با پیش نویس طرح ارائه شده فلسطین به شورای امنیت بین الملل برای پایان دادن به اشغال گری اسرائیل، وادار می کند. به نوشته روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" هند پیش از این همواره به طور سنتی در سازمان ملل متحد به نفع فلسطینی ها رای داده بود.

مرکز تحقیقات امنیتی رژیم صهیونیستی به تازگی با انتشار گزارشی به بررسی روند تحولات روابط هند و اسرائیل پرداخته و تاکید کرده است که روابط دو طرف به دنبال مخالفت هند با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرایئل، طی 40 سال دچار رکود شده بود.

این روابط سال 1992 با برقراری روابط دیپلماتیک بین دو طرف به صورت ریشه ای متحول شد و در سال 1999 با همکاری امنیتی نزدیک بین دو طرف و مجهز شدن ارتش هند به مدرن ترین سلاح های اسرائیلی، بسیار عمیق تر شد.

این گزارش تاکید کرده است که از آن زمان به بعد اسرایئل با اشغال جایگاه روسیه و فرانسه در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز هند، به بزرگ ترین منبع تسلیحات ارتش هند تبدیل شد.

بنا بر این گزارش، قراردادهای تسلیحاتی بین اسرائیل و هند، فاش می کند که هند در دو سال گذشته سامانه های دفاع هوایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده و جدیدترین قراردادهای نظامی بین دو طرف، به فروش هواپیماهای جنگی بدون خلبان "هاربون" اسرائیلی به ارتش هند مربوط می شود.

به نوشته این روزنامه، با وجود چنین تحول سریعی در روابط نظامی بین هند و اسرائیل و تبدیل شدن هند به بزرگ ترین مشتری تسلیحات نظامی اسرائیلی، هنوز هم نمی توان این روابط را "روابط راهبردی درجه یک" توصیف کرد، زیرا هند به دنبال رسیدن به استقلال در زمینه ساخت تسلیحات نظامی و خودکفایی نظامی است و نیز همبستگی هند با اعراب  به ویژه فلسطینی ها، باعث می شود که این روابط پایان نزدیکی داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها